Finnairs nya lastterminal sätter ny standard för hållbarhet

I linje med Finnairs hållbarhetsstrategi har flygbolagets nya lastterminal på Helsingfors flygplats utrustats med 1200 solcellspaneler som kommer producera över tio procent av byggnadens energiförbrukning. Lastterminalen, som är den modernaste i hela Europa, har dessutom ett unikt automationssystem och temperaturreglerade zoner.

Finnairs nya lastterminal, COOL Nordic Cargo Hub, på Helsingfors flygplats kommer att nyttja solenergi producerat av 1200 solcellspaneler som installerats på byggnadens tak. Varje installerad panel kan producera upp till 260 W energi med en uppskattad energiproduktionsnivå omkring 265 MWh årligen. Solenergin som produceras på lastanläggningen kommer motsvara över tio procent av byggnadens årliga energiförbrukning.

Att förbättra energieffektiviteten på Finnairs anläggningar är en del av flygbolagets hållbarhetsstrategi och en viktig aspekt vid byggandet av den nya lastterminalen. Byggnadens miljövänliga egenskaper ger terminalen ett "mycket bra" betyg enligt hållbarhets-certifieringen BREEAM.

– Hållbarhet är en viktig aspekt för både Finnair Cargos kunder och i sin tur kundernas kunder. Vår nya lastterminal har en avancerad automationsteknik och temperaturreglerade zoner för läkemedel och andra känsliga produkter. Den energi som produceras av de nya solpanelerna stöder dessutom hela anläggningens effektivitet, säger Janne Tarvainen, VD för Finnair Cargo.

– Nu har vi inte bara en supermodern långdistansflotta utan även en fraktterminal som nyttjar den senaste teknologin. Det gör att även laxen får den bästa möjliga resan med Finnair till våra asiatiska kunder, säger Robert Lönnblad, Skandinavienchef Finnair.

Finnair startar delar av driften av den nya lastterminalen i oktober, solcellspanelerna sattes i bruk redan i maj tidigare i år. Finnairs fulla fraktverksamhet vid den nya terminalen börjar dock i januari 2018.

För mer information kontakta:
Robert Lönnblad, Skandinavienchef Finnair
Mail: robert.lonnblad@finnair.com

Om Finnair:
Finnair erbjuder resor mellan Asien, Europa och Nordamerika med fokus på snabba förbindelser via Helsingfors. Varje år flyger över tio miljoner passagerare med flygbolaget som ansluter 17 större städer i Asien och tre städer i Nordamerika med över 60 destinationer i Europa. Finnair är ledande inom miljöfrågor och är det första europeiska flygbolaget att trafikera nästa generations ekosmarta Airbus A350 XWB-flygplan. Det är den enda flygplansmodellen i historien som blivit antagen på klimatorganisationen Carbon Disclosure Projects lista, The Leadership Index. Finnair är det högst rankade flygbolaget i Norden och det enda som belönats med fyra stjärnor av Skytrax och är medlem i alliansen oneworld som är en sammanslutning av femton av världens ledande flygbolag.

Taggar: