Nytt år och nya resor: Här är semesteraktiviteterna svenskarna planerar för 2018

För många innebär ett nytt år planering av resor till nya, spännande platser världen över och en klar majoritet av svenskarna planerar att sola och bada under sina kommande resor. Därefter är det sightseeing, mat- och dryckesupplevelser samt aktiviteter med kultur och historia som toppar listan. Det visar en undersökning som Finnair tagit fram i samband med lanseringen av den nya bokningstjänsten Finnair Holidays.

Under årets första halvår bokar svenskarna mest resor och enligt Finnairs nya undersökning kring bokningsvanor finns det ett stort sug efter värme bland svenska resenärer. Hela 46 procent planerar nämligen att deras nästa resa i huvudsak ska bestå av sol och bad. Mer än var tredje person vill dock ägna sig åt mat och dryck medan nästan lika många, 29 procent, planerar att utforska kultur och historia under sina nästkommande resor. Mindre populära aktiviteter är dock tågluffning, matlagningskurser och skönhetsbehandlingar.

– Vi ser en ökad efterfrågan från resenärer att kunna skapa sina egna flexibla paketresor med allt från flyg till hotell och aktiviteter. Med vårt nya resekoncept Finnair Holidays kan du utforska unika semesterupplevelser genom att välja tema och olika aktiviteter. Det ger dig möjlighet att hitta destinationer du annars kanske inte hade upptäckt. Nu i vinter har vi exempelvis Havanna i Cuba och Puerto Vallarta i Mexico som nya destinationer för Finnair Holidays, säger Robert Lönnblad, Skandinavienchef på Finnair.

Paketerat men samtidigt spontant
Undersökningen visar att hela 38 procent gärna vill få paketerade rekommendationer med förslag på aktiviteter när de bokar resor. Många planerar på förhand, men samtidigt uppger majoriteten att de även lämnar utrymme för spontana upplevelser på deras resor. Resultatet visar också att de flesta lägger mellan 100 och 500 kronor på aktiviteter per dag när de reser.

Topplista – De mest populära semesteraktiviteterna
1. Sol och bad                               46 %
2. Sightseeing på egen hand        37 %
3. Mat- och dryckesupplevelser    34 %
4. Kultur och historia                     29 %
5. Storstadsresa                            24 %

För mer information kontakta:
Robert Lönnblad, Skandinavienchef Finnair
Mail: robert.lonnblad@finnair.com

Carolina Laurén, presskontakt
Mail: carolina@agency.se

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes av GfK Norm på uppdrag av Finnair. Totalt har 983 personer i Sverige mellan 21 till 70 år deltagit i studien. Undersökningen är statistiskt säkerställd och representativ på riksnivå.

Om Finnair Holidays:
Finnair Holidays är en flexibel bokningsplattform där resenärer enkelt kan välja mellan flyg, kvalitativa hotell och olika typer av upplevelser och aktiviteter på 100 olika destinationer i över 40 länder. Det går också att boka färdiga paket som experter på Finnair har satt ihop. Vid bokning erhålls Finnair Holidays-poäng som resenären kan använda till framtida resor och tjänster i Finnairs stora partnernätverk. Resor bokade via Finnair Holidays omfattas av paketreselagen. Lagen innebär ett skydd för resenären mot ändringar i resan som arrangören gör före eller under resan.

Besök Finnair Holidays här: www.finnair.se/holidays

Om Finnair:
Finnair erbjuder resor mellan Asien, Europa och Nordamerika med fokus på snabba förbindelser via Helsingfors. Varje år flyger över elva miljoner passagerare med flygbolaget som ansluter 18 större städer i Asien och sju städer i Nordamerika med över 100 destinationer i Europa. Finnair är ledande inom miljöfrågor och är det första europeiska flygbolaget att trafikera nästa generations ekosmarta Airbus A350 XWB-flygplan. Det är den enda flygplansmodellen i historien som blivit antagen på klimatorganisationen Carbon Disclosure Projects lista, The Leadership Index. Finnair är det högst rankade flygbolaget i Norden och det enda som belönats med fyra stjärnor av Skytrax och är medlem i alliansen oneworld som är en sammanslutning av femton av världens ledande flygbolag.

Bilaga.
Vilka aktiviteter vill du helst göra på din nästa resa?

Sol och bad  46 %
Tågluffa  1 %
Inget av ovan 2 %
Annat 5 %

När du reser, hur mycket pengar spenderar du uppskattningsvis i genomsnitt per dag
(för en person) på aktiviteter?

Mindre än 100 kr  17 %
100-500 kr  55 %
501-1000 kr  18 %
1001-1500 kr  4 %
1501-2000 kr  2 %
2001-3000 kr 2 %
Mer än 3000 kr 2 %

Baserat på dina önskemål om vad du vill göra på din nästa resa, vill du få paketerade
rekommendationer med förslag på destinationer, boende och aktiviteter som uppfyller
dina önskemål?

Ja  38 %
Nej  40 %
Vet inte  23 %

I vilken utsträckning planerar du vanligtvis dina aktiviteter på resan i förväg?

Jag planerar hela resan till minsta detalj  4%
Jag planerar mycket men håller luckor för spontana aktiviteter  23%