First Camp expanderar och förvärvar Björknäs Camping & Stugby på Ådö i Upplands-Bro

Report this content

Som ett led i campingkedjan First Camps ambition att expandera förvärvades den 29 maj Björknäs Camping & Stugby på Ådö i Upplands-Bro. Campingen har ett attraktivt läge vid Mälarens strand med endast 40 minuter till Stockholms centrum. Målsättningen är att anläggningen ska bli en fyrstjärnig camping och att etableringen ska bidra till en ytterligare utveckling av hela närområdet.

Maria Johansson, tf kommundirektör i Upplands-Bro kommun
och Fredrik Lundberg, inköps- och etableringschef på First Camp
skakar hand efter att ha tecknat en avsiktsförklaring om utveckling av Björknäs Camping & Stugby.
Foto: Hans Lundin

First Camp, som är Sveriges ledande kedja inom camping och semesterbyar utökar härmed sin verksamhet med sin trettonde destination; destinationer som i dagsläget sträcker sig från Luleå i norr till Malmö i söder.

Björknäs Camping & Stugby är redan idag en populär anläggning och First Camp ser en ytterligare stor potential att utveckla verksamheten. Bland annat kommer man att påbörja ett stort renoveringsarbete av stugorna, anpassa dessa till året-runt standard och göra dem lämpliga för både semesterfirare och företag. Björknäs Camping & Stugbys ägare och personal har nu anställts i koncernen First Camp.

”Inom tre år kommer Björknäs Camping vara en snackis i hela Storstockholm och erbjuda turister ett högklassigt boende vid Mälaren. Det känns kul att vi fått in en så professionell och visionär aktör som First Camp till Björknäs, jag ser fram emot att få arbeta med dem för att utveckla besöksnäringen”, Mathias Forsberg, näringslivschef, Upplands-Bro kommun.

”Vi kommer att rusta upp hela området, uppföra nya servicebyggnader och utöka platserna för camping från dagens 70 till cirka 400 under en femårsperiod. Vi avser också att öka möjligheterna till aktiviteter. Vi ser en stor potential i att utveckla Björknäs enligt vårt koncept och vårt mål är att Björknäs ska bli en fyrstjärnig camping, berättar Fredrik Lundberg, inköps- och etableringschef på First Camp.

”Vi är mycket glada över vårt nyförvärv och har stora planer för Björknäs. Campingbranschen genomgår generellt en stor förändring och som en modern campingleverantör arbetar vi ständigt med utveckling av våra destinationer, t ex samarbetar vi med övrigt näringsliv, organisationer och föreningar”, säger Unni Åström, VD First Camp.

First Camp utvecklar sitt befintliga koncept med bland annat egna unika lekplatser, belysning som både skapar såväl en vacker miljö som trygghet, ”citycamping” för en bredare målgrupp och en beläggning under en större del av året.

Bakgrundsfakta:
Björknäs Camping & Stugby på Ådö, vackert beläget vid Mälaren strax sydväst om Rättarboda och Bro samhälle, har i dag 70 campingplatser och 52 stugor till uthyrning, liksom bl.a. butik och möjligheter till aktiviteter. Det är nära till flera bra golfbanor och det tar bara cirka 40 minuter att komma till Stockholm.

För mer information, v.v. kontakta:

Unni Åström
VD/Koncernchef
First Camp Sverige AB
Tfn +46 31-773 07 00
Mobil +46 73-438 44 33
Unni.astrom@firstcamp.se
Fredrik Lundberg
Inköps- & Etableringschef
First Camp Sverige AB
Tfn +46 31 773 07 00
Mobil +46 70 321 05 35