Fitbit lanserar aktivitetsarmbandet Charge 3 - mer avancerat än någonsin

Fitbits senaste aktivitetsarmband Charge 3 kommer med fler avancerade hälso- och fitnessfunktioner samt en batteritid på upp till 7 dagar. Med Charge 3 kommer även Sleep Score beta som med en relativ SpO2-sensor ska hjälpa användaren att lättare förstå vad man ska göra för att förbättra sin sömnkvalitet.

Fitbit (NYSE: FIT), marknadsledande inom aktivitetsarmband, lanserar idag aktivitetsarmbandet Fitbit Charge 3™. Charge 3 har skapats av Fitbits hittills mest avancerade sensor-och algoritmteknologi. Den har en stilren och vattentät design, pekskärm, fler än 15 olika träningslägen, batteritid på upp till 7 dagar[i] och smarta funktioner för att hålla kontakten med sina vänner. Charge 3 finns idag att köpa på Fitbit.com för 1599 SEK och kommer ut i butik i början av oktober 2018.

Fitbit Charge-familjen innehåller de mest populära produkterna i Fitbits sortiment, med hittills över 35 miljoner sålda exemplar. Enligt en undersökning från Fitbit är det 35 % av deras kunder som funderat på att köpa en wearable det senaste året, 42 % vill ha ett aktivitetsarmband och 36 % vill ha en smartklocka på grund av dess nätta design, effektivitet och prisvärdhet.[ii] IDC uppskattar att frakten och försäljningen av aktivitetsarmband kommer att utgöra en betydande del inom denna kategori de närmsta åren.[iii]

- Med Charge 3 utökar vi vår framgångsrika Charge-familj och levererar nu vårt mest innovativa aktivitetsarmband till marknaden. I kombination med den extremt tunna, bekväma premiumdesignen och de avancerade hälso-och fitnessfunktionerna har den allt våra användare kan önska sig. Charge 3 ger nuvarande Fitbit-användare en övertygande anledning att uppgradera sig, men lockar också nya användare som vill ha en mer elegant och prisvärd wearable. Vårt engagemang för konsumenters val och förmåga att möta efterfrågan hos miljontals användare genom att erbjuda olika produkter, från aktivitetsarmband till smarta klockor, ger oss möjligheten att fortsätta expandera vår verksamhet på marknaden inom wearables, säger James Park, medgrundare och VD på Fitbit.

Intelligent premiumdesign
Charge 3 är tillverkad av lätta material där höljet består av aluminium som används inom flyg- och rymdteknik. Displayen består av en display med Corning® Gorilla® Glass 3 för ett nättare och modernare utseende, bättre hållbarhet och bekvämare passform. Pekskärmen (med OLED-display) är 40 procent större och ljusare än sin föregångare vilket ger en bättre användarupplevelse samt smidig tillgång till den viktigaste informationen.

Fitbit Charge 3 är den första wearable med en induktiv knapp som inkluderar ny patentteknik och möjliggör en strömlinjeformad, vattenresistent design. Enheten har dessutom fått utökat utrymme med plats för fler sensorer plus ett större batteri med en batterilivslängd upp till 7 dagar.

Även mjukvaran i Charge 3 har förbättrats och ger nu användaren en djupare förståelse och motivation till att nå sina dagliga hälsomål. Den högupplösta, grafiska pekskärmen består av nya lekfulla animationer och träningslägen som erbjuder en roligare upplevelse i jakten på att nå önskade mål.

Överlägsen hälso- och fitnessupplevelse
Charge 3 har de mest avancerade hälso- och fitnessfunktionerna jämfört med Fitbits föregående aktivitetsarmband. Med över nio biljoner timmar av hjärtfrekvensdata[iv] har Fitbit förbättrat sin funktion 24/7 PurePulse® hjärtfrekvensteknologi och är nu ännu mer exakt än Charge 2 under träning. Charge 3 mäter också kaloriförbränning och vilopuls bättre än tidigare för att du ska kunna optimera din träning maximalt och upptäcka nya hälsotrender.[v] Den senaste relativa SpO2-sensorn är ny för Fitbits aktivitetsarmband och mäter blodets syreupptagning, vilket kan upptäcka hälsotillstånd som bland annat sömnapné.

Fler hälso-och fitnessfunktioner:

• Målbaserade träningslägen: Välj mellan fler än 15 olika träningslägen som cykling, simning, löpning, tyngdlyftning och yoga. Sätt ett mål för kaloriförbränning, avstånd, varaktighet och se realtidsstatistik samt framsteg när du nått dina mål.
  • Vattenresistent ner till 50 meter: Går att använda i duschen, poolen eller havet. Aktivera funktionen Swim Mode eller använd SmartTrack® för att se hastighet och antal varv i Fitbit®- appen under post-swim.
  • Se avstånd: Behåll motivationen och mät avståndet med Connected GPS genom din telefon. Funktionen Run Detect kommer automatiskt att pausa och stoppa aktiviteten när du är i viloläge (kommer snart).
  • Kvinnlig hälsomätning: Få en djupare förståelse över din menscykel genom att logga din mens och ägglossning (kommer snart) i Fitbit-appen samt dokumentera dina eventuella symtom över tid. Med all samlad hälso- och fitnessdata i en enhet kan du enklare förstå din hälsa och ditt välbefinnande samt hålla koll på vart i din cykel du befinner dig.
  • Direktinformation: Med det enkla och lättillgängliga navigationssystemet kan du smidigt se din data om det allmänna hälsotillståndet, näringsintag och sömn på displayen i enheten.
  • Personliga insikter: Lär känna din kropp genom att följa din dagliga aktivitet, hjärtfrekvens, näringsintag och sömn för ett förbättrat välbefinnande. Du får även förslag och tips på ökat välmående när du behöver (kommer snart i Fitbit-appen).
  • Social motivation: Anslut dig till ett av världens största sociala hälso- och fitnessnätverk med fler än 25 miljoner aktiva medlemmar. I Fitbit-appen kan familj, vänner och andra grupper engagera varandra genom att dela med sig av tips och utmaningar för att nå sina mål.[vi]
  • 24/7 vägledning och motivation: Håll koll på dina dagliga aktiviteter och få en överblick över hur ditt hälsotillstånd ser ut med funktionerna Reminders to Move, Relax guided breathing och sömnmätning med funktionerna Sleep Stages och Sleep Insights med mera.

Få en djupare förståelse av ditt sömnmönster
Fitbit hjälper miljontals användare att få en bättre förståelse av sina sömnmönster och livsstilsvanor. Sedan 2009 har Fitbit registrerat sömn och har sedan dess byggt en av de största databaserna med över 7,5 miljarder registrerade nätter.[vii] För att få en djupare förståelse över sömnmönster introducerade även Fitbit Sleep Stages & Sleep Insights baserat på hjärtfrekvensen.

- Fitbit fortsätter att använda insamlade data för att ge våra användare insikter i deras hälsa och välbefinnande. Vi har till exempel sett att en av fyra får betydligt mer sömn under helgerna jämfört med vardagarna, vilket innebär att man har försökt kompensera för utebliven sömn under veckan.[viii] Vi kan alltså leverera insikter via Fitbit-appen till dessa användare för att göra dem mer medvetna om hur deras beteende påverkar deras välbefinnande och kan föreslå ett sömnschema. I framtiden hoppas vi kunna ge våra användare vägledning för att förhindra sjukdomar och för att man ska kunna bli ännu hälsosammare, säger Shelten Yuen, forskningschef, Fitbit.

Fitbit fortsätter att göra framsteg i utvecklingen av sömnmätning och meddelar att ett nytt Sleep Score beta från Fitbit Labs kommer att finnas tillgängligt för användare senare i år. Med den avancerade 24/7 PurePulse-hjärtfrekvensmätningen kommer Sleep Score att kunna ge användaren en gradering och därmed en mer komplett bild av den totala sömnkvalitén och vilka faktorer som påverkar. Detta i syfte att kunna vidta åtgärder för en förbättrad sömn.

För enheter med realtiv SpO2-sensor, Charge 3, Fitbit Ionic™ och Fitbit Versa™ kommer Fitbit testa mätningen av och indikera hälsoproblematik såsom andningsuppehåll, allergier, astma eller sömnapné.

- Fitbit Labs Sleep Score beta är banbrytande då funktionen hjälper människor att förstå sina sömnmönster bättre. Det är ett gott exempel på hur vi kontinuerligt fortsätter att utveckla våra användares hälsoupplevelser, tillägger Shelten Yuen.

Separat kommer Fitbit fortsätta att utveckla och kliniskt validera FDA-reglerad programvara som en medicinsk anordning för olika hälsotillstånd, inklusive sömnapné och förmaksflimmer.

Den smarta mixen av funktioner
Med de nya avancerade hälso- och fitnessfunktionerna är Charge 3 det smartaste aktivitetsarmbandet hittills i Fitsbits sortiment. Den erbjuder dig funktionerna du behöver utan att vara för teknologiskt avancerad för dig att använda.

• Utökade notiser och snabba svar: Anpassa ditt aktivitetsarmband med notiser från t ex Facebook, telefonsamtal, kalender eller SMS.[viiii] Acceptera eller avvisa telefonsamtal på förhand med redan ifyllda eller anpassade svar om du använder en Android (kommer snart).[x]
  • Viktiga appar: Optimera din dag med populära funktioner som Alarms, Timer och Weather. Inom en snar framtid kommer Fitbit Leaderboard och Calendar med nya uppdateringar.
  • Populära appar: Ett urval av populära appar kommer att finnas tillgängliga på enheten i framtiden, liknande de som erbjuds för Ionic och Versa.
  • Enkla och säkra betalningar: Lämna plånboken hemma och använd Charge 3 för att göra enkla och säkra betalningar med Fitbit Pay™. De banker som stödjer Fitbit Pay i Sverige är Nordea, Danske Bank och SEB.
  • Bred kompabilitet: Kompatibel för de flesta Android och iOS-enheter, snart även med Windows[xi] så att du kan välja den wearable du vill ha oavsett telefon[xii].

Accessoarer, priser och tillgänglighet
Anpassa och variera din Charge 3 dag som kväll med de nya avtagbara armbanden och tillbehören. Materialen består av raffinerade polygonal-mönstrade och smutsavvisande klassiska band, perforerade silikonarmband som andas, vävda armband samt handgjorda band i Horween-läder. Charge 3 Special Edition med NFC finns med vitt sportband i silikon med en grafitfärgad klockram i aluminium eller vävt band i färgen lavendel med en roséguldfärgad klockram i aluminium. Med Charge 3 Special Edition tillkommer även ett klassiskt svart silikonarmband i förpackningen.

Charge 3 finns tillgänglig för förbeställning idag på Fitbit.com och finns i butik i början av oktober för 1599 SEK. Charge 3 kommer i svart med en grafitfärgad klockram i aluminium eller blågrått med en roséguldfärgad klockram i aluminium. Accessoarer kostar mellan 299 SEK-699 SEK. Fitbit Charge 3 Special Edition kommer senare i oktober och kostar 1799 SEK. Charge 3 kommer att finnas tillgänglig i oktober 2018 hos återförsäljare som Elgiganten, Poxer.se, XXL, MediaMarkt, Teknikmagasinet och NetOnNet.

Fler bilder finns på: www.fitbit.com/press.

Fitbit hjälper människor att leva hälsosammare och mer aktiva liv genom att ge dem information, inspiration och vägledning för att nå sina mål. Som det ledande globala wearables-märket utformar Fitbit produkter och erfarenheter som spårar och ger motivation för daglig hälsa och träning. Fitbits varierande rad innovativa och populära produkter inkluderar Fitbit Charge 3™, Fitbit Alta HR™, Fitbit Alta®Fitbit Ace™, Fitbit Flex 2®, och aktivitetsmätaren Fitbit Zip®, såväl som smartklockorna Fitbit Ionic™ och Fitbit Versa™, de trådlösa hörlurarna Fitbit Flyer™ och Wi-Fi smartvågen Fitbit Aria 2™. Fitbits produkter finns i över 39 000 butiker och i 86 länder runt om i världen. Fitbit-plattformen drivs av ett av världens största sociala träningsnätverk och databaser med hälso- och fitnessdata, och ger en personlig upplevelse, insikter och vägledning genom ledande programvara och interaktiva verktyg, inklusive Fitbit och Fitbit Coach-applikationerna och Fitbit OS för smartklockor. Fitbit Health Solutions utvecklar hälso- och wellness-lösningar som är utformade för att öka engagemanget, förbättra hälsoeffekterna och ge en positiv avkastning för arbetsgivare, hälsoplaner och hälsosystem.

Fitbit och Fitbit-logotypen är varumärken eller registrerade varumärken som tillhör Fitbit, Inc. i USA och andra länder. Ytterligare Fitbit-varumärken finns på www.fitbit.com/legal/trademark-list. Tredjeparts varumärken tillhör respektive ägare.

Följ oss på FacebookInstagram eller Twitter och dela din Fitbit-upplevelse.

This press release contains forward-looking statements, within the meaning of the safe harbor provisions of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995, that involve risks and uncertainties including, among other things, statements regarding the future retail availability of Fitbit Versa and the availability of other product features described in this release. These forward-looking statements are only predictions and may differ materially from actual results due to a variety of factors, including the effects of the highly competitive market in which we operate, including competition from much larger technology companies; any inability to successfully develop and introduce new products, features, and services or enhance existing products and services; product liability issues, security breaches or other defects; and other factors discussed under the heading “Risk Factors” in our most recent report on Form 10-K filed with the Securities and Exchange Commission. All forward-looking statements contained herein are based on information available to us as of the date hereof and we do not assume any obligation to update these statements as a result of new information or future events.

[i] Batteritiden varierar beroende på användning och andra faktorer.

[ii] Fitbits forskningsstudie, Brand Tracker (US), Q1 2018

[iii] IDC-studie publicerad juni 2018; Product Types Wrist, Watch & Modular.

[iv] Från 8 augusti, 2018

[v] I förhållande till Fitbits äldre aktivitetsarmband.

[vi] Aktiva användare från 31 december, 2017

[vii] Från 8 augusti, 2018

[viii] Baserat på aggregerade och anonyma data från miljoner Fitbitanvändare över hela världen, juni 13 augusti, 2018

[ix] Smartphone-meddelanden när telefonen är i närheten. Kompatibel med Android och iOS; Windows-kompatibel.

[x] Acceptera/avvisa samtal från din handled och acceptera på din telefon. Acceptera/avvisa samtal och snabba svar för Android-användare kommer snart.

[xi] Stöd för Windows enheter kommer hösten 2018.

[xii] Se listan över kompatibla enheter på www.Fitbit.com/devices.

Amanda Egberg
+46 (0)735-30 73 07