Fitbit lanserar SmartTrack - Automatisk igenkänning av dina träningspass

Report this content

Idag lanserar Fitbit en ny funktion som känner av vilken typ av träning du genomför. Fitbit Charge HR och Fitbit Surge kan automatiskt registrera igenkännbara aktiviteter såsom cykling, vandring, löpning, basket, fotboll och tennis. Utöver detta introduceras en särskild funktion för att kunna sätta upp personliga träningsmål.

Med Fitbits pulsteknologi PurePulse och den nya funktionen SmartTrack kan användare hitta den motivation som behövs för att nå sitt dagliga mål. Fitbit lanserar även en helt ny funktion för att kunna sätta upp personliga träningsmål.

– Vi arbetar alltid med innovativa funktioner som är lätta att använda och gör träningen rolig och motiverande. Det finns träning i alla delar av vår vardag och dessa nya funktioner ger användare möjlighet att fokusera på sin träning och låta tekniken göra arbetet med att automatiskt spåra både aktiviteten och olika framsteg på vägen till målet, säger Tim Roberts, vice vd för Fitbit Interactive.

Automatisk registrering av dina träningspass
SmartTrack innebär ett smartare och enklare sätt att mäta sin träning eftersom tekniken känner av vilken typ av träning du genomför. Detta ger användarna uppmuntran och information om deras mest aktiva stunder, allt för att kunna nå sina mål.

Automatisk träningsinformation:
SmartTrack känner igen kontinuerliga rörelser när du har en Fitbit Charge HR eller Fitbit Surge. Detta registreras i appen tillsammans med en träningssammanfattning, inklusive tid, kaloriförbrukning och puls-statistik. SmartTrack kan identifiera ett brett utbud av aktiviteter, till exempel cykling, löpning, promenader, aerobics, Zumba, kickboxning, danslektioner, tennis, basket och fotboll.

Personliga inställningar:
Eftersom alla tränar på olika sätt kan användarna välja vilka typer av aktiviteter som de vill klassificera som motion och justera hur länge de måste genomför detta innan aktiviteten registreras i appen. Standardtiden för att aktiviteter ska identifieras automatiskt är 15 minuter.

Förbättrad pulsinformation i realtid under träning
Fitbit egenutvecklade PurePulse-teknik har uppdaterats för att ge användarna en bättre pulsmätning under och efter högintensiva pass. Uppdateringen aktiveras när du använder träningsläget på Fitbit Charge HR och multi-sport-läget på Fitbit Surge. PurePulse optiska teknik ger användarna kontinuerlig och automatisk pulsmätning, inklusive vilopuls och puls-trender över tid.

Bli motiverad med träningsmål för varje vecka
American Heart Association[1] och US Centers for Disease Control and Prevention[2] rekommenderar minst 30 minuters motion varje dag, fem dagar i veckan för att förbättra hälsan. Även om de flesta människor är medvetna om fördelarna med att vara mer aktiva och motionera mer, kan detta vara både tidskrävande och svårt att uppnå.

Fitbits användare kan ställa in sina träningsmål för ett bestämt antal dagar vilket motiverar människor att skapa en rutin för sin träning. Målen kan även anpassas genom att välja vilka typer av aktiviteter som kommer att räknas som träning.

Såhär gör du för att arbeta med träningsmål:

• Använda Smarttrack för att registrera en aktivitet, antingen genom träningsläget, multi-sportläget eller MobileRun med din Fitbit Charge HR och Fitbit Surge.
  • För Fitbit Charge-användare: Registrera en aktivitet med hjälp av träningsläget, MobileRun, eller logga en övning i Fitbit-appen.
  • För Fitbit Flex, Fitbit one och Fitbit Zip-användare: Registrera en aktivitet med hjälp av MobileRun eller logga en övning i Fitbit-appen.

Tillgänglighet
Smarttrack och PurePulse-uppdateringar är gratis och tillgängliga globalt för alla Fitbit Charge HR och Fitbit Surge-användare idag. Träningsmål finns tillgängligt för alla användare av Fitbit-appen för iOS och Windows, Android kommer snart. Även denna funktion kommer finnas tillgänglig på alla Fitbit Charge HR och Fitbit Surge.

Utöver detta finns Fitbit Surge och Fitbit Charge HR numera i blå och orange och Fitbit Charge HR kommer snart finnas i mintgrön.

Björn Mogensen, Oxenstierna & Partners, bjorn.mogensen@oxp.se 070 818 42 98
Jen Ralls, pr@fitbit.com

Om Fitbit
Fitbit utvecklar produkter som registrerar hälsa och träning och inspirerar människor att leva ett hälsosammare, mer aktivt liv. Som ledande aktör inom den snabbt växande kategorin hälsa och träning består Fitbits sortiment av prisbelönta produkter inklusive Fitbit Surge, Fitbit Charge HR, Fitbit Charge, Fitbit Flex, Fitbit Zip och Fitbit One samt smartvågen Fitbit Aria. Fitbits produkter säljs av mer än 48 000 butiker i 55 länder och huvudkontoret ligger i San Francisco.

Läs mer på www.fitbit.com.

Fitbit, Fitbit logotypen, Fitbit Surge, Fitbit Charge HR, Fitbit Charge, Fitbit Flex, Fitbit One, Fitbit Zip, PurePulse, MobileRun och Aria är varumärken, servicemärken och/eller registrerade varumärken som tillhör Fitbit, Inc. i USA och i andra länder. Alla andra varumärken, servicemärken och produktnamn tillhör sina respektive ägare.

[1] American Heart Association Recommendations for Physical Activity in Adults, American Heart Association, August 2015. Accessed via: http://www.heart.org/HEARTORG/GettingHealthy/PhysicalActivity/FitnessBasics/American-Heart-Association-Recommendations-for-Physical-Activity-in-Adults_UCM_307976_Article.jsp#.VjJpTHjFsUE

[2] How much physical activity do adults need?, 2008 Physical Activity Guidelines, Division of Nutrition, Physical Activity, and Obesity, Centers for Disease Control and Prevention. Accessed via: http://www.cdc.gov/physicalactivity/basics/adults/

Taggar: