Fitbit lanserar träningsklockan Fitbit Blaze™

Fitbit lanserar idag Fitbit Blaze, nästa generations träningsklocka med pulsmätning, smarta notiser och inbyggd coachning i en helt ny design med utbytbara armband.

Fitbit presenterar idag på CES mässan i Las Vegas träningsklockan Fitbit Blaze™, den smartaste och mest motiverande aktivitetsmätaren hittills. Fibit Blaze har en rad förbättrade funktioner, som integration med Fitbits träningsapp FitStar, handledsbaserad pulsmätning PurePulse och automatisk igenkänning av olika träningspass, SmartTrack. Den nya träningsklockan fokuserar på stil och design med utbytbara armband och ramar samt en pekskärm i färg med valbara gränssnitt. Fitbit Blaze har en batteritid på upp till fem dagar och visar dig även de viktigaste notiserna såsom telefonsamtal, sms och kalenderpåminnelser.

– En av de första sakerna vi lärde oss var att hälsa är personligt – och om något inte riktigt är din stil så har du inte på dig det. Med Fitbit Blaze har vi flyttat gränsen för vad som är möjligt att göra när det kommer till en multifunktionell, snygg träningsklocka som kan anpassas till din personliga stil. Samtidigt så har vi packat den full med mätningsteknik och avancerad coachning som hjälper dig att ta träningen till nästa nivå och nå dina mål, säger James Park, VD och medgrundare av Fitbit.

Förhöjd träningsupplevelse

Förutom att mäta daglig aktivitetsdata, som Fitbits alla enheter gör, är Fitbit Blaze fullproppad med nästa generationens funktioner:

• FitStar videobaserad personlig träning är en separat app där du har tillgång till ett bibliotek av personliga träningsfilmer. Tre av de mest populära FitStar-passen kommer finnas tillgängliga direkt i träningsklockan Fitbit Blaze, ingen smart telefon eller app behövs. De tre passen som kommer finnas tillgängliga helt gratis från FitStar är: ”Warm Up” (8 minuter), ”7 minute Workout”, och ”10-minute Abs”.
  • GPS funktionen hjälper dig att träna smartare genom att koppla upp dig mot din smarta telefons GPS och i realtid se träningsdata som distans, fart och minut- samt kilometertid. Efter varje träningspass synkroniseras datan trådlöst till ditt Fitbit-konto så att du kan granska din rutt, hastighet och höjdnivå mer i detalj.
  • PurePulse handledsbaserad hjärtfrekvensmätning hjälper dig hålla din träningsintensitet och enklare ha koll på kaloriförbränningen. PurePulse ger dig även koll på din allmänna kondition direkt på handleden med hjälp av vilopulsdata och pulstrender över tid.
  • Multi-sport mode kan aktiveras vilket innebär att Purepulse-mätningen intensifieras samtidigt som den i realtid mäter specifika aktiviteter som cykling, löpning, viktträning, yoga med mera.
  • SmartTrack träningsigenkänning känner automatiskt av och mäter sammanhängande aktiv rörelse såsom cykling, vandring och löpning samt vanliga träningsformer i grupp (exempelvis zumba eller aerobics) och populära sporter (exempelvis tennis, basket eller fotboll).

– Som före detta professionell idrottsman, är det inget som motiverar mig mer än en bra coach. FitStar Personal Trainer erbjuder träning du kan göra när som helst, var som helst, med hjälp av din dator, surfplatta eller telefon och det blir bara lättare tack vare den nya integrationen med Fitbit Blaze, säger Tony Gonzalez, fotbollslegend och FitStar Trainer.

Träna med stil – fokus på mode och personlighet

Fitbit Blaze är en träningsklocka som kan anpassas till din personliga stil med:

• Utbytbara armband tillverkade av äkta skinn, rostfritt stål och högkvalitativt gummi.
  • Unik moduldesign som gör det enkelt att sätta in och ta ut mätaren ur ramen för att byta band.
  • Fitbit’s första pekskärm i färg med hög upplösning och valbar gränssnittsdesign.

Funktioner med fokus på din livsstil

• Fitbit Blaze ger dig de viktigaste notiserna från din smarta telefon:
    • Se telefonsamtal, sms, och kalendernotiser på skärmen via Bluetooth samtidigt som en lätt vibration avges.
    • Ta emot och neka samtal direkt från Fitbit Blaze när du är uppkopplad mot din smarta telefon.
    • Kontrollera volym och spellistor för din musik från Fitbit Blaze när du är uppkopplad mot din smarta telefon.
  • Automatisk sömndata som mäts hela natten plus ett vibrerande väckningsalarm.
  • Batteritid på upp till fem dagar på en laddning.
  • Kompatibel med mer än 200 stycken Android, iOS, och Windows enheter så du kan komma åt ditt Fitbit-konto och se dina data.

Pris & Tillgänglighet

Fitbit Blaze finns nu tillgänglig för förköp på Fitbit.com för 229,95 Euro (inkl. moms) och i butik i mars 2016. En kollektion med fler armband och ramar och ytterligare accessoarer kommer snart. Accessoarer tillgängliga vid lanseringen är följande:

• Klassiska högkvalitativa gummiband i svart, blått och plommonfärg - 29,99 Euro (inkl. moms).
  • Luxe band i äkta skinn med en ram i rostfritt stål i svart, grått och kamel färg - 99,99 Euro (inkl. moms).
  • Luxe länk och ram i silverfärgat rostfritt stål - 139,99 Euro (inkl. moms).

Fitbit på CES 2016

Besök Fitbits monter på CES-mässan i Las Vegas för att se Fitbit Blaze och Fibits övriga hälsoprodukter: Tech West: Sands Expo på The Venetian, våning 2, #74108.

---------------------------------------------------------------

This press release contains forward-looking statements, within the meaning of the safe harbor provisions of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995, that involve risks and uncertainties including, among other things, statements regarding the future retail availability of the Fitbit Blaze smart fitness watch and related accessories and the availability of Fitbit Blaze product features. These forward-looking statements are only predictions and may differ materially from actual results due to a variety of factors, including the effects of the highly competitive market in which we operate, including competition from much larger technology companies; any inability to successfully develop and introduce new products and services or enhance existing products and services; product liability issues, security breaches or other defects; and other factors discussed under the heading “Risk Factors” in our most recent report on Form 10-Q filed with the Securities and Exchange Commission. All forward-looking statements contained herein are based on information available to us as of the date hereof and we do not assume any obligation to update these statements as a result of new information or future events.

# # #

Presskontakt Fitbit Sverige: Helena Thorén, Andréasson PR, mob: 070-725 11 68, e-post: helena.thoren@anpr.se

Fitbit utvecklar produkter som registrerar hälsa och träning och inspirerar människor att leva ett hälsosammare, mer aktivt liv. Som ledande aktör inom den snabbt växande kategorin hälsa och träning består Fitbits sortiment av prisbelönta produkter inklusive Fitbit Surge™, Fitbit Blaze™, Fitbit Charge HR™, Fitbit Charge™, Fitbit Flex®, Fitbit One® and Fitbit Zip® samt smartvågen Aria®. Fitbits produkter säljs av mer än 48 000 butiker i 55 länder och huvudkontoret ligger i San Francisco.

Mer information om Fitbits produkter och tjänster finns på www.fitbit.com.

Följ oss på Facebook, Twitter eller Instagram.