Träningsappen Fitstar lanseras för Andriod

Fitstar erbjuder videobaserad personlig träning via mobila enheter. Nu lanseras Fitstars efterlängtade app för Android-användare.

Fitstar erbjuder individanpassade träningspass som går att utföras var som helst. Varje pass blir personligt anpassat och leds av fotbollsstjärnan Tony Gonzalez. Genom att skräddarsy intensiteten och svårigheten för varje övning kan användaren göra succesiva framsteg.

Fitstar innehåller fler olika övningar inom fyra basprogram: Get Strong, Get Lean, Get Moving och Daily Dose. Utöver detta finns upp emot 30 fristående träningspass som till exempel "10-Minute Abs", "7-Minute Workout" och "The FitStar 15." Övningarna är utarbetade för att öka intensiteten i passen. Nu är de tillgängliga för Android-användare.

– Vi skapade Fitstar för att inspirera människor till att leva hälsosammare liv. Fitstar för Android har länge varit högsta prioritet. Det har varit det mest efterfrågade av våra användare. Det ska kännas helt naturligt för Android-plattformen och nu har vi en helt ny publik som kan nå sina träningsmål, säger Dave Grijalva, grundare av Fitstar.

Statistik på träning, brända kalorier och total träningstid
För att säkerställa att användare arbetar för att aktivt nå sina mål kan användare se både statistik, antal genomförda pass, antal brända kalorier och total träningstid. Det går även att dela sina träningsresultat och utmärkelser i utvalda sociala kanaler för att hålla sig motiverad och inspirera vänner och familj. Mobilappen och Fitstars webbapplikation synkas så att användarna alltid ska kunna se sina framsteg oavsett var de tränar.

I mars 2015 förvärvades Fitstar av Fitbit. Användare av Fitstar kan publicera sitt pass på sitt Fitbit-konto för att se hur deras personliga träning i praktiken påverkar deras hälsa. Med hjälp av Fitbits inloggning kan användare enkelt sätta upp ett Fitstar-konto. Fitbits breda mobila kompatibilitet (inklusive över 200 Android-, iOS- och Windows Phone-enheter, liksom datorer), kan Fitstar hjälper ännu fler att nå sina mål.

Fitstar erbjuder två personliga pass i veckan och en handfull gratis-pass. Kostnaden för obegränsad tillgång till alla träningspass är 7,99 dollar per månad eller 39,99 dollar per år.

För mer information besök http://fitstar.com

Björn Mogensen, Oxenstierna & Partners, bjorn.mogensen@oxp.se 0708-184298
Alexis McDowel, amcdowel@fitbit.com

Om Fitstar
Fitstars mål är att bygga en digital hälsa- och träningsplattform för att inspirera människor att leva ett hälsosammare liv. Fitstars två versioner: FitStar Personal Trainer och FitStar Yoga har över 3,5 miljoner nedladdningar och användare i 195 länder. Fitstar Personal Trainer släpptes 2013 och har prisats med Apple-Editors 'Choice Award och under 2013 och 2014 var det även App Stores ”Best product”. FitStar Yoga lanserades 2014 och blev snabbt en av de mest nedladdade gratis-apparna på iPhone och iPad inom kategorin Health & Fitness. Fitstars huvudkontor ligger i San Francisco och företaget grundades 2012. I mars 2015 förvärvades bolaget av Fitbit.

Fitbit utvecklar produkter som registrerar hälsa och träning och inspirerar människor att leva ett hälsosammare, mer aktivt liv. Som ledande aktör inom den snabbt växande kategorin hälsa och träning består Fitbits sortiment av prisbelönta produkter inklusive Fitbit Surge, Fitbit Charge HR, Fitbit Charge, Fitbit Flex, Fitbit Zip och Fitbit One samt smartvågen Fibit Aria. Fitbits produkter säljs av mer än 48 000 butiker i 55 länder och huvudkontoret ligger i San Francisco.