”Det roligaste med jobbet är att hjälpa kunderna”

Mohammad Mhawesh, 27, kom till Sverige som flykting från det krigsdrabbade Syrien för tre år sedan. Som del i etableringsplanen för nyanlända fick han praktik på Fix My Phone. Praktiken ledde till anställning och nu arbetar Mohammad som servicetekniker på butiken i Arkaden. Under första året på företaget har han lyckats utveckla både svenskan och bli Fix My Phones bästa säljare i hela Sverige.

Hej Mohammad! Berätta om hur du fick jobb på Fix My Phone?

– Jag har reparerat mobiler i tre år i mitt gamla hemland. Tillsammans med Arbetsförmedlingen kollade jag efter samma jobb här i Sverige. En dag fick jag ett samtal av Chalak, Fix My Phones grundare, som frågade om jag var intresserad av att göra praktik hos dem. Vi träffades redan samma dag och jag fick praktikplatsen!

Hur gick praktiken?

– Den gick hur bra som helst. Mina kollegor, Marcus och Alex, var handledare och lärde mig allt om kundbemötande och mobilreparationer. Till en början hade jag sämre koll på Iphonereparationer eftersom vi mest lagade Samsungmobiler i Syrien, men nu har jag lärt mig allt om Iphones också.

Vad var det som lockade med Fix My Phone?

– Jag gillade att arbeta med mobilreparationer i Syrien och ville få samma jobb även här i Sverige. Först trodde jag att det inte var lika vanligt att laga mobiler i Sverige, jag tänkte att man slänger den trasiga mobilen och köper en ny!

Hur har jobbet utvecklat dina språkkunskaper?

– Min svenska har utvecklats jättemycket. Jag kunde nästan ingen svenska alls när jag började, och i början var det svårt för kollegorna att förklara systemet och reparationerna.

Vad är det roligaste med jobbet?

– Att prata med och hjälpa kunderna! Jag försöker alltid hjälpa kunden på bästa sätt och det är så kul när de blir nöjda.

Vad gör du utanför jobbet?

– Jag studerar svenska. I Syrien pluggade jag till elektroniktekniker och förhoppningsvis kan jag fortsätta studierna här i framtiden.

Har du några bra tips för att vårda mobilen?

– Alla borde ha ett glasskydd och ett mobilskal på mobilen! Det allra bästa är mjuka skal som inte skadar ramen på telefonen om den åker i backen.

Magnus Sjöbäck, presskontakt Fix My Phone, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

Fix My Phone lagar mobiltelefoner och surfplattor snabbt och med högsta kvalitet. Verksamheten startades år 2011 av entreprenören Chalak Morad, Fix My Phone har idag 24 butiker i Göteborg, Lerum, Norrköping, Borås, Varberg, Stenungsund, Stockholm och Oslo. www.fixmyphone.se