”Jag ville ha jobb för att utveckla språket”

Abdullah Abu-alhaijja är 27 år och kom till Sverige från Syrien för fyra år sedan. Från och med januari 2018 arbetar han på Fix My Phone i Borås och Backaplan.

Hej Abdullah! Hur fick du jobb på Fix My Phone?

– Jag var på Arbetsförmedlingen för att prata om en ny utbildning jag ville plugga. Där såg jag att Fix My Phone sökte praktikanter, så jag kontaktade dem och sa att jag var intresserad. Efter intervjun fick jag praktik, som varade en månad, och nu har jag jobbat här i snart ett år!

Vad fick du lära dig under praktiken?

– Min kollega Marcus var handledare och utbildade mig inom service, reparationer och kundbemötande.

Vad var det som lockade dig till Fix My Phone?

– Jag ville ha ett jobb för att utveckla min svenska. I Syrien arbetade jag med att reparera mobiler så jobbet passade mig väldigt bra.

Hur har jobbet utvecklat dina språkkunskaper?

– I början var det lite svårt att prata med kunder och jag ville mest bara laga mobiler. Efter ett tag kände jag att jag måste våga mer, och när jag väl vågade prata med kunderna så gick det jättebra och var inte alls svårt. Våra kunder är jättesnälla och förstår att svenska inte är mitt modersmål så de pratar lite lugnare med mig.

Vad gör du när du inte lagar mobiler på jobbet?

– Studerar till system- och webbutvecklare.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut?

– Vi börjar dagen med att städa och göra iordning i butiken. När kunderna kommer pratar vi först om vad de behöver hjälp med, oftast är det en skärm som är sprucken eller ett batteri som fungerar dåligt. Sen tar det ungefär 30-60 minuter att laga mobilen.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

– Mina kollegor! Jag har väldigt snälla kollegor som jag trivs bra med. De hjälper mig också med språket om det är något ord jag inte förstår.

Vad är ditt bästa tips för att vårda sin mobil?

– Ha alltid skärmskydd på telefonen. De flesta som kommer in till oss och behöver få mobilen fixad har en sprucken skärm som de inte haft skärmskydd på.

Magnus Sjöbäck, presskontakt Fix My Phone, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

Fix My Phone lagar mobiltelefoner och surfplattor snabbt och med högsta kvalitet. Verksamheten startades år 2011 av entreprenören Chalak Morad, Fix My Phone har idag 24 butiker i Göteborg, Lerum, Norrköping, Borås, Varberg, Stenungsund, Stockholm och Oslo. www.fixmyphone.se