Fjäråskupan stärker bolaget för framtiden – Beijerinvest går in som huvudägare

Göteborgsföretaget Fjäråskupan låter Beijerinvest gå in som huvudägare och tillsammans ska man fortsätta att utveckla bolaget och expandera verksamheten. Familjeföretaget har sedan starten 1989 haft en stark tillväxt och skapar nu förutsättningar för en fortsatt framgångsrik resa.

Fjäråskupan fortsätter att fokusera på tillväxt i Sverige och utomlands genom att ytterligare förfina det som gjort bolaget framgångsrikt i över tjugo år; att hantverksmässigt producera fläktkupor av hög kvalitet och god design i Sverige, och det med marknadens största flexibilitet i sitt erbjudande.
– Vi vill behålla den unika känsla som Fjäråskupan byggt upp som familjeföretag med kundorderstyrd tillverkning här i Torslanda i Göteborg. Personalen är den viktigaste tillgången i detta och Leif och Henrik Turefeldt fortsätter som vd respektive produkt- och utvecklingschef. Vi kommer att bistå med kunskap när det gäller att utveckla bolag både i Sverige och internationellt, säger Erik Gustafsson på Beijerinvest.

För ett svenskt familjeföretag med egen tillverkning är innovation och flexibilitet avgörande faktorer. Fjäråskupan har sedan Ingvar Turefeldt startade bolaget tillverkat skräddarsydda fläktkupor till i huvudsak den svenska marknaden. Man har under flera år haft en kraftig tillväxt och varit Gasellföreteg och tack vare att Beijerinvest nu går in som huvudägare kan Fjäråskupan fortsätta den framgångsrika resan.
– Ny kunskap och nya idéer kommer att stärka oss när vi nu utvecklar bolaget och går in i en ny fas med ytterligare tillväxt i Sverige och internationellt. I våra diskussioner med Beijerinvest fann vi det vi sökte. De vill precis som vi utveckla bolaget men samtidigt behålla det som är unikt; våra kunniga medarbetare och vår syn på att leverera högsta kvalitet, design och flexibilitet till kunderna, säger Leif Turefeldt vd på Fjäråskupan.

För ytterligare information:
Leif Turefeldt, vd på Fjäråskupan, tfn 070-255 74 47

Erik Gustafsson, Beijerinvest, tfn 070-921 88 08
Bilder för fri publicering: Anders Ekhammar, tfn 031-701 33 37, anders.ekhammar@perspective.se

Fjäråskupan är en av marknadens ledande tillverkare av fläktkupor och finns representerade hos väletablerade återförsäljare över hela Sverige. Företaget har 40 anställda på kontoret och i produktionsanläggningen i Göteborg. Fjäråskupan grundades 1989 och omsatte 58 MSEK under 2011.