Flexator drar tillbaka uppsägningar i Anneberg

Året börja bra för hustillverkaren Flexator i Anneberg. En stark orderingång i januari gör att man nu tar tillbaka huvuddelen av det stora varslet som man la i oktober 2012. Under årets första månad registrerade man order på drygt 50 miljoner kronor. Dock är man försiktig med prognoserna för resterande 2013.

Under januari skrev Flexator kontrakt på en skola till Gällivare, en förskola till Gällivare, en förskola till Malmö och en förskola till Helsingborg. Detta gör att man nu tar tillbaka uppsägningarna för de allra flesta yrkesarbetare i Anneberg, på tjänstemannasidan är det fortfarande oklart om hur många tjänster som bolaget drar tillbaka uppsägningar för.

- Det är ännu för tidigt att säga att vi är igenom krisen. De svenska byggprognoserna för 2013 är inte ljusa, men vi tror på en starkare orderingång under 2013 än 2012. Det känns skönt att få komma med detta positiva besked till våra medarbetare i Anneberg. Vi har genomfört ett antal förändringar i syfte att förbättra vår konkurrenskraft och jag är djupt imponerad av det engagemang och vilja att vinna som medarbetarna i Anneberg uppvisat. Det är ett genuint styrkebesked som värmer ett modulbyggarhjärta. Jag vill även i detta sammanhang framföra mitt varma och innerliga tack till alla medarbetare som i denna kris upprätthållit arbetsmoralen och bidrar till att vi kommer komma ur denna kris som ett starkare företag, säger Ola Adolfsson VD på Flexator.

Bolaget har ytterligare affärer som ligger nära avslut men dessa vill man inte kommentera i nuläget.

Ola Adolfsson, Verkställande direktör, tel 0380-55 07 13 alt ola.adolfsson@flexator.se
Kristian Grimsbo, Marknadschef, tel 0380-55 07 65 alt kristian.grimsbo@flexator.se

Flexator AB ingår i Nordic Modular, som utgör en division i Kungsleden AB (publ).
Flexator AB är sedan 55 år marknadsledande inom modulbyggda verksamhetslokaler. Skolor, förskolor, kontor, hotell, vård- och gruppboende är en del av produktutbudet.

En av Sveriges ledande modultillverkare av verksamhetslokaler. Flexator är ett industriföretag som bygger skolor, kontor, boenden och bodar. Verksamheten vänder sig till professionella kunder som kommuner och företag. Flexators strategi är att ta den traditionella byggprocessen och anpassa den till ett industriellt flöde. Med detta arbetssätt uppnår man en bättre slutprodukt som gagnar kunderna då man har hela flödet under kontroll. Flexator AB ingår i Nordic Modular Group som ägs av Nalka Invest, som i sin tur ägs av IKEA. Flexator AB är sedan 1956 marknadsledande inom modulbyggda verksamhetslokaler. Skolor, förskolor, kontor, hotell, vård- och gruppboende är en del av produktutbudet. Läs mer på www.flexator.se