Hammarby besökte Flexator – nya klubbhuset snart klart

Om några månader invigs Hammarbys nya klubbhus på Årsta. Under onsdagen var klubben på plats hos Flexator i Smålands Anneberg för att kolla in bygget.
– Det är jättekul att vara här och det ser fantastiskt bra ut, säger Henrik Kindlund, vd för Hammarby Fotboll.

Redan om en dryg vecka börjar modulerna lämna Flexators fabrik på det småländska höglandet för att ta sig till de södra delarna av Stockholm. Allt som allt är det 32 moduler som ska bilda det 2 000 kvadratmeter stora klubbhuset som kommer att husera Hammarbys fotbollsverksamhet. Ett Hammarby som rider på en framgångsvåg och just nu leder den allsvenska tabellen.
– Vi hade först planer på att göra ett platsbyggt hus, men kände senare att ett modulbyggt hus skulle vara det bästa för oss. Dels av ekonomiska skäl, dels av praktiska. Att det blev Flexator berodde mycket på att vår projektledare har jobbat med Flexator tidigare och rekommenderade dem, samtidigt som jag har stött på företaget i andra sammanhang och fått en bra bild, säger Henrik Kindlund.

Han började som vd 2012 och har sedan dess arbetat med att få till ett nytt, modernt klubbhus vid träningsanläggningen på Årsta. Nu är det nära. Vissa moduler är redan emballerade och klara för leverans, medan andra håller på att färdigställas. Och i slutet av september är det planerat för invigning.
– Jag har varit med från början och tagit fram ritningar, så jag hittade hyfsat bra i de olika modulerna. Jag tycker att det såg ännu bättre ut än vad vi hade tänkt oss, säger Henrik Kindlund.

Klubbhuset innehåller såväl omklädningsrum, gym och bastu som kontor, kök och matsal samt möteslokaler. Totalt kommer omkring 50 personer att ha det som sin arbetsplats. Henrik Kindlund ser fram emot de nya lokalerna och tror att det kommer att ha stor betydelse för verksamheten.
– Vi får nya och fräscha lokaler till vårt a-lag, men också till vår akademiverksamhet. Det har varit huvudsyftet. Men vi får även möjlighet att flytta ihop kontorsverksamheten med sporten och det tror vi kommer bli väldigt bra, säger han.

Flexators vd Ola Adolfsson uppskattade besöket och är stolt över att den allsvenska serieledaren valde Flexator som byggentreprenör.
– Alla kunder är viktiga för oss, men att vi får äran att bygga Hammarbys nya klubbhus med deras starka varumärke känns lite extra inspirerande. Det är också en speciell byggnad vi har byggt åt dem, så det har varit jätteroligt att ha haft dem här, säger han och menar att det här projektet har gett ny inspiration:
– Vi har inte byggt klubbhus tidigare, så det här en ny marknad som kan bli mer av framöver. Både inom idrottssammanhang men också arbetsplatser och industrier, där det finns mycket omklädningsrum och personalutrymmen som måste renoveras och fräschas upp.

Ola Adolfsson, vd, 0380-55 07 13, ola.adolfsson@flexator.se

Flexator AB ingår i Nordic Modular Group AB som ägs av Inter IKEA investment AB.
Flexator AB är sedan 1956 en av Sveriges marknadsledande tillverkare inom modulbyggda verksamhetslokaler. Skolor, förskolor, kontor, hotell, vård- och gruppboende är en del av produktutbudet.

En av Sveriges ledande modultillverkare av verksamhetslokaler. Flexator är ett industriföretag som bygger skolor, kontor, boenden och bodar. Verksamheten vänder sig till professionella kunder som kommuner och företag. Flexators strategi är att ta den traditionella byggprocessen och anpassa den till ett industriellt flöde. Med detta arbetssätt uppnår man en bättre slutprodukt som gagnar kunderna då man har hela flödet under kontroll. Flexator AB ingår i Nordic Modular Group som ägs av Nalka Invest, som i sin tur ägs av IKEA. Flexator AB är sedan 1956 marknadsledande inom modulbyggda verksamhetslokaler. Skolor, förskolor, kontor, hotell, vård- och gruppboende är en del av produktutbudet. Läs mer på www.flexator.se