FlexQube erhåller order från Volvo Car US Operations

Biltillverkaren Volvo Cars beställer mer än 1000 materialhanteringsvagnar från FlexQube.

FlexQube har erhållit en order för vagnar, som ska användas tillsammans med STILL Liftrunner B-frames, från Volvo Car US Operations. Ordern består av fyra olika varianter av vagnar och med FlexQube konceptet får Volvo Cars flexibilitet i produktionsupprampningen i deras nya fabrik, precis utanför Charleston, South Carolina.

I processen tryckte FlexQube på fördelarna med FlexQube vagnarna jämfört med svetsade alternativ vilket bland annat var lägre kostnader för förändringar och reparationer såväl som flexibilitet att byta mellan olika vagnsstorlekar i framtiden.

Anders Fogelberg, VD på FlexQube kommenterar: “Det här är en stor order för FlexQube och vi är väldigt glada över att Volvo Cars har valt våra produkter. FlexQube kommer att kunna hjälpa kunden att hantera framtida plötsliga förändringar i emballagestorlek, leveranssätt eller materialpresentation. Med vårt amerikanska tillverknings- och distributionscenter bara tre timmars bilresa från Volvo Cars nya fabrik kan vi också leverera en hög servicegrad.”

FlexQube är världens ledande tillverkare av ett robust och modulärt koncept för att designa och tillverka industriella materialhanteringsvagnar som kan ersätta svetsade lösningar. Företaget har distribution- och tillverkning i både Sverige och USA.

FlexQube har några av världens största och mest framstående tillverkare inom bil-, energi-, flyg-, vitvaru-, och verkstadsindustrin som kunder. Några exempel är Autoliv, Dräxlmaier, Kuehne + Nagel, Scania, Whirlpool, Eberspächer, Oshkosh och Cummins.

För mer information kontakta VD Anders Fogelberg

Om Volvo Cars

Volvo Cars är ett globalt företag med tillverkning i Sverige, Belgien och Kina – med nya fabriker på gång att öppnas i USA och Indien inom en snar framtid.

Volvo Cars nådde 2016 en försäljning på över 534 000 bilar i ungefär 100 olika länder.

Anders Fogelberg
FlexQube