• FlexQube/

FlexQube erhåller strategiskt viktig order värd 62 000 dollar från Whirlpool – en av världens största vitvarutillverkare

Whirlpool i Fall River Massachusetts väljer FlexQube när de investerar i ett förbättrat materialflöde

Whirlpool har lagt en order på totalt fyra olika vagnstyper samt en större mängd komponenter från FlexQube. Utöver att få färdigdesignade vagnar vill kunden även designa och montera kit-vagnar med hjälp av FlexQube systemet på plats i Fall River, Massachusetts. FlexQube kommer bland annat att leverera roterbara hyllplansvagnar, pallvagnar samt olika typer av kit-vagnar för plåtdetaljer.

Anders Fogelberg, VD på FlexQube, kommenterar: “Detta är en av våra största orders inom vitvarusegmentet, även om vi även innan denna order levererat till tre av Whirlpools fabriker i USA. Just denna fabrik tillverkar industriella tvättmaskiner och där finns ett behov av ett flexibelt system (på grund av kortare produktserier och lägre tillverkningsvolymer) men ändå mer robusta system än vad fabriken försökt använda sig av tidigare.

Vagnarna i detta projekt har tagits fram genom vår unika DesignOnDemand™ process, där kunderna träffar en av våra designers i ett webb-möte och utvecklar de olika lösningarna tillsammans. Målet med denna process är att göra utvecklingsprocessen snabbare, mer effektiv, reducera antalet besök på plats hos kunden samt bättre kunna säkerställa att alla krav uppfylls. Genom att kraven framställs och diskuteras direkt i mötet minskar antalet e-post meddelanden som skickas fram och tillbaka med olika krav. De modulära byggblocken, som är kärnan i FlexQube konceptet, gör det möjligt att snabbt ta fram en design tillsammans med kunden samtidigt som det ökar kundernas förståelse kring möjligheterna med systemet.”

Om Whirlpool

Whirlpool är ett amerikanskt multinationellt bolag som tillverkar vitvaror med huvudkontor i Benton Charter Township, Michigan. Bolaget har en omsättning på ca 21 miljarder dollar och har mer än 100 000 anställda. Bolaget marknadsför varumärkena Whirlpool, Maytag, KitchenAid, Jenn-Air, Amana, Gladiator, GarageWorks, Inglis, Estate, Brastemp, Bauknecht, Indesit och Consul. Whirlpool är en av världens största vitvarutillverkare.

FlexQube
E-mail: anders.fogelberg@flexqube.com
Web: http://www.flexqube.com

720 Empire Expressway, PO Box 1327
Swainsboro, GA 30401

411 19, Göteborg

Snabbfakta

FlexQube är ett svenskt-amerikanskt företag som erbjuder ett robust, modulärt och flexibelt koncept för att designa och bygga industriella vagnar och ställage. Företaget har tillverkning i Sverige och USA samt distribution i Nordamerika och Europa. 2015 och 2016 blev FlexQube utsett till ett av Sveriges mest lovande och innovativa teknikbolag genom 33-listan som Veckans Affärer och Ny Teknik sammanställer. Tillväxten under de tre senaste åren har varit mer än 100% i genomsnitt och FlexQube har några av världens största och mest framstående tillverkare inom bil-, energi-, flyg-, vitvaru-, och verkstadsindustrin som kunder. Några exempel är Autoliv, Dräxlmaier, Scania, Whirlpool, Eberspächer och Oshkosh.

Citat