• FlexQube/

FlexQube levererar vagnar till Proterras fabriker i USA till ett värde av 1,3 miljoner kronor

FlexQube och Proterra har under 2017 tillsammans designat och implementerat mer än 25 olika typer av materialhanteringsvagnar till Proterras fabriker i Greenville, SC och Los Angeles, CA.

Företagen har under våren och sommaren samarbetat i ett internlogistikprojekt med följande målsättningar:

• Skapa ett mer effektivt materialflöde med tågvagnar, kit-vagnar och ställage
  • införa nya innovativa idéer för materialpresentationen åt montörerna
  • skapa bästa möjliga ergonomi för operatörer
  • standardisera design och utseende på vagnar och ställage
  • skapa ett snyggt och futuristiskt utseende på fabriken

Genom att arbeta med vårt unika processverktyg DesignOnDemand™ där vi utvecklar lösningarna tillsammans med kunderna i realtid har vi gjort det möjligt att snabbt och effektivt designa och leverera många olika lösningar till Proterra. Företaget har ett stort intresse för sina produkter och behöver öka sin produktionskapacitet snabbt. Många städer i USA försöker minska fordonsutsläppen och elektriska bussar är ett bra sätt att förbättra stadsmiljön.

Lalit Savalia, Produktionsteknisk Chef på Proterra, kommenterar: "Processen har varit väldigt sömlöss och transparent från design till implementering av lösningarna. Alla applikationer fungerar utmärkt och alla uppskattar dem i fabriken. FlexQubes lösningar är unika på marknaden och differentierar sig från konkurrenternas. Konceptet är väldigt modulärt och du kan bygga många olika lösningar med samma komponenter."

Anders Fogelberg, VD på FlexQube, kommenterar: "Vi är väldigt glada att Proterra haft förtroende för oss och vår förmåga att hjälpa till med utvecklingen av världsledande materialhanteringsvagnar för deras kapacitetsökning. Jag är särskilt tacksam över möjligheten att få arbeta med företag som levererar miljöförbättrande produkter som gör våra stadsmiljöer renare och tystare. Vi ser fram emot att arbeta vidare med Proterra på deras tillväxtresa."

Om Proterra

Proterra, Inc. är ett amerikanskt företag fokuserat på design och tillverkning av hel-elektriska fordon och snabbladdande laddstationer.

Företagets mission är att leverera ren och tyst transport till alla, genom att ersätta tunga, fossilbaserade bussar med nollutsläpps-elektriska fordon som reducerar växthusgaser och dieselpartiklar utan att försämra fordonens prestanda eller driftstid.

FlexQube
Mobil: +46 702 86 0674
E-mail: anders.fogelberg@flexqube.com
Web: http://www.flexqube.com

720 Empire Expressway, PO Box 1327
Swainsboro, GA 30401

411 19, Göteborg

Snabbfakta

FlexQube är världens största leverantör av ett modulärt koncept för att göra industriella materialhanteringsvagnar som kan ersätta svetsade lösningar. Företaget har tillverkningsenheter i Sverige och USA och distribution i Nordamerika och Europa. FlexQube har några av världens största och mest framstående tillverkare inom bil-, energi-, flyg-, vitvaru-, och verkstadsindustrin som kunder. Några exempel är Autoliv, Dräxlmaier, Kuehne + Nagel, Scania, Whirlpool, Eberspächer, Oshkosh och Cummins.

Citat

Lalit Savalia