Jobba mindre, res längre!

För att köpa en tur och returresa för hela familjen till USA behöver en genomsnittlig svensk arbeta fem dagar mindre 2014 jämfört med 2009. Statistik från Flygresor.se visar att den reella kostnaden för att flyga till svenskarnas favoritländer har gått ner rejält sedan 2009. Anledningen är sänkta flygbiljettpriser och att hushållens disponibla inkomst, trots ekonomisk kris, har ökat med 11 procent under samma tidsperiod.

Flygresor.se, som har över 800 000 besökare i månaden, har tittat på hur många arbetsdagar genomsnittssvensken måste arbeta ihop för att bekosta en tur och returresa för sin familj, två vuxna och två barn under tolv. För en resa till Thailand år 2014 behöver man arbeta 34 dagar jämfört med 2009 då det krävdes 50 dagar för att betala samma flygbiljett. En resa till Turkiet krävde 5 arbetsdagar mindre för att betalas 2014 i jämförelse med 2009.

- Som Sveriges största prisjämförelsesajt tycker vi att det är intressant att titta på vad resandet egentligen kostar och hur prisbilden ser ut om vi tar hänsyn till den ekonomiska utvecklingen i Sverige. Resultatet visar tydligt att resandet har blivit billigare för svenskarna, säger Marléne Wallberg Banffy, kommunikationschef på Flygresor.se.

År Flygbiljett för familj Disponibel inkomst helår Disponibel inkomst per dag Antal dagar som måste arbetas
Thailand 2009 24 945 kr 183 800 504 kr/dag 49,5 dagar
2014 18 876 kr 204 200 559 kr/dag 33,8 dagar
USA 2009 16 926 kr 183 800 504 kr/dag 33,6 dagar
2014 16 100 kr 204 200 559 kr/dag 28,8 dagar
Spanien 2009 8 589 kr 183 800 504 kr/dag 17,0 dagar
2014 8 680 kr 204 200 559 kr/dag 15,5 dagar
Turkiet 2009 10 350 kr 183 800 504 kr/dag 20,5 dagar
2014 8 561 kr 204 200 559 kr/dag 15,3 dagar
Tyskland 2009 7 746 kr 183 800 504 kr/dag 15,4 dagar
2014 6 682 kr 204 200 559 kr/dag 12,0 dagar

Källa: Flygresor.se och ekonomifakta.se

De sänkta priserna är ett resultat av lägre flygbiljettpriser och den ekonomiska utvecklingen i Sverige. Även i de få fall där kostnaden för flygbiljetten har gått upp innebär hushållens ökade disponibla inkomst att den reella kostnaden har gått ner.

Kontaktinformation:

Marléne Wallberg Banffy, Kommunikationschef

marlene.wallberg@etraveli.com

Nina Portocarrero Flores, Pressansvarig

nina.flores@etraveli.com

Om Flygresor.se

Flygresor.se är Sveriges största prisjämförelsesajt för flygresor och är en del av Etraveli AB (publ), där även jämförelsesajten Charter.se ingår. Flygresor.se finns även i Norge, Flyreiser.no, och i Danmark, Flyrejser.dk.
Etraveli är Nordens ledande e-handelsbolag inom resor online och en av de fem största flygcentrerade online-aktörerna i Europa. Koncernen hade under 2014 en omsättning om drygt 8,5 MDR SEK med en nettoomsättning om drygt 640 MSEK.

Taggar:

Resultatet visar tydligt att resandet har blivit billigare för svenskarna.
Marléne Wallberg Banffy, kommunikationschef på Flygresor.se