Försvarspolitisk debatt 27/8

Report this content

Välkommen till en försvarspolitisk debatt på Flygvapenmuseum i Linköping på onsdag den 27 augusti kl 18! Representanter från samtliga riksdagspartier deltar.

Hur vill riksdagspartierna utveckla Sveriges försvar de närmaste åren?

Den 14 september är det val och försvarsfrågan är mycket het. Kom och lyssna till partiernas idéer och visioner om försvaret och ställ dina frågor direkt till våra riksdagspolitiker.

Utöver att det är valår så arrangerar Flygvapenmuseum denna debatt med anledning av att utställningen Lumpen – från mönstring till muck visas på Flygvapenmuseum. Emellanåt framförs ju från politiskt håll att den allmänna värnplikten bör återinföras och det kan vara en fråga som kommer att diskuteras på onsdag.

Debatten äger rum i utställningen Om kriget kommer – Sverige under kalla kriget.

Ingen programavgift.

Medverkande
M: Andreas Norlén, Fp: Allan Widman, C: Staffan Danielsson,
KD: Mikael Oscarsson, Mp: Peter Rådberg, S: Anna-Lena Sörenson,
V: Torbjörn Björlund, SD: Mikael Jansson

Moderator
Widar Andersson, chefredaktör Folkbladet.

Läs mer på www.flygvapenmuseum.se/Forsvarspolitisk-debatt

För den som har tid och är intresserad så visas Flygvapenmuseum av Mikael Parr (museichef) och Elisabeth Lagvik (chef Publika enheten) vid kl 15.45. Museets utställningar återger det svenska försvaret och särskilt Flygvapnets utveckling under 1900-talet, hotet mot Sverige och utvecklingen av det svenska folkhemmet. Här finns också en prisbelönad utställning med den DC-3:a från Flygvapnet som sköts ner över Östersjön av sovjetiskt jaktflyg 1952 och som bärgades 2004. Just nu visas också utställningen Lumpen – från mönstring till muck.

Vägbeskrivning hittar du på: http://www.flygvapenmuseum.se/sv/Besok-oss/Hitta-hit/

För mer information, kontakta:
Ulrika Östling, marknadskommunikatör, telefon 013-495 97 37 eller ulrika.ostling@flygvapenmuseum.se

Flygvapenmuseum är ett modernt, teknik- och kulturhistoriskt museum med utställningar om det svenska militärflygets utveckling ur olika perspektiv; hotet från omvärlden, det svenska folkhemmets framväxt, försvarspolitikens inriktning och den snabba tekniska utvecklingen. Dessutom science center, butik, restaurang, faktarum och hörsal. Flygvapenmuseum har fått utmärkelsen Årets museum 2011 och ingår i myndigheten Statens försvarshistoriska museer tillsammans med Armémuseum.

Taggar:

Snabbfakta

Försvarspolitisk debatt NÄR: 27 augusti, kl 18-19.30 VAR: Flygvapenmuseum, Linköping