Östergötland får eget kocklag

Report this content

Som första regionala distrikt utanför storstäderna får Östergötland nu ett eget kocklag. East Culinary Team ska representera länet i internationella tävlingar i matlagning. Det blir kockdueller och provsmakningar när kocklaget gör sitt första officiella framträdande på Flygvapenmuseum i Linköping lördagen den 7 november.

Den 7 november ska East Culinary Team för första gången visa upp sig och sina talanger när Flygvapenmuseum arrangerar Smakfull lördag. Förutom dueller kockarna emellan bjuds det på provsmakningar från kl 11-17. Kl 13 samma dag blir det dessutom konsert med Linköping Symphonic Band i museets utställningar.

– Lördagen blir händelserik för såväl gourmander som musikaliska finsmakare, berättar Karolina Hallstedt, programansvarig intendent på Flygvapenmuseum.

Det finns två kocklandslag som tävlar för Sverige i internationella tävlingar, Svenska kocklandslaget och Svenska juniorkocklandslaget. Dessa lag drivs av Svenska kockars förening. Dessutom finns kocklag i Svenska kockars förenings regionala distrikt Stockholm, Väst och Skåne – och nu alltså även Östergötland. Det östgötska laget ska fungera som ambassadörer för Östergötlands matkultur och sätta länet på den gastromiska kartan.

– Vi är det första mindre distriktet med ett eget lag och siktar på matlagnings-OS 2016 och World Cup 2018. Vi har hittat folk med olika specialiteter och det är just bredden i laget som är styrkan, säger Thomas Collin, ordförande för Svensk kockars förenings östgötadistrikt.

För mer information om kocklaget eller för kontakt med någon av kockarna:
Maria Pettersson, team manager för East Culinary Team, telefon 070-227 54 00
Jari Karlsson, lagledare för East Culinary Team, telefon 070-022 10 31
Thomas Collin, ordförande för Svenska kockars förening, Östergötland, telefon 070-131 46 82

För mer information om evenemanget på Flygvapenmuseum:
Karolina Hallstedt, programansvarig intendent, telefon 013-495 97 37
Sandra Månsson, marknadskommunikatör, telefon 013-495 97 15

Flygvapenmuseum är ett modernt teknik- och kulturhistoriskt museum med utställningar om militärflygets utveckling från det tidiga 1900-talets pionjärer fram till dagens JAS 39 Gripen. Flygvapenmuseum är också en plats där kunskap och lek möts på ett självklart sätt. I Flyglabbet, museets science center, finns flygsimulatorer och experimentstationer på tema flyg. På museet finns också butik, restaurang, faktarum och konferensmöjligheter. Flygvapenmuseum ingår i myndigheten Statens försvarshistoriska museer tillsammans med Armémuseum.

Taggar:

Det är just bredden i laget som är styrkan
Thomas Collin, ordförande för Svensk kockars förenings östgötadistrikt
Lördagen den 7 november blir händelserik för såväl gourmander som musikaliska finsmakare
Karolina Hallstedt, programansvarig intendent på Flygvapenmuseum