Unik flytt lyfter Flygvapenmuseum

Report this content

I mitten på augusti inleds flytten av 30 flygplan i Linköping och Malmslätt till en ny utställningslokal på Flygvapenmuseum.

- Många av flygplanen är världsunika. Att vi kan visa dessa klenoder för allmänheten gör oss ännu attraktivare som museum. Inte minst för internationella besökare, säger Torsten Nilsson, chef för Samlingsenheten på Flygvapenmuseum.

Förra året slogs besöksrekord på Flygvapenmuseum i Linköping med över 200 000 besökare. När besökarna själva får ranka museet på Tripadvisor får det toppbetyg och rankas som Sveriges bästa gratismuseum.

Att Flygvapenmuseum till våren nästa år kan visa sammanlagt 80 flygplan stärker museets attraktionskraft ytterligare, menar Torsten Nilsson:

- Inte minst bland de som är riktigt intresserade av flygplan och dess utveckling sedan början av förra seklet. Vi blir helt enkelt ett mer komplett museum. Fram tills nu har vi haft dessa flygplan i olika magasin, att vi får möjlighet att göra en större del av vår samling tillgänglig för allmänheten känns otroligt stimulerande.

Flygvapenmuseums nya utställningslokal ligger ett stenkast söder om Flygvapenmuseum och tillför en utställningsyta på 2 400 kvadratmeter. Under hösten och våren har visningshangaren byggts. Parallellt med det arbetet har flytten av flygplanen planerats.

- Några av flygplanen har vi i ett magasin nordost om museet och de kommer att transporteras kompletta. Vi har mätt för att ta reda på att lastbilarna med flygplanen kan ta sig fram. Men för att vi ska kunna flytta dem, behöver vi ta bort en del vägskyltar, telefonstolpar och annat.

- För flygplanen som förvaras på flygflottiljen, bredvid museet, blir transporten lite enklare. Men det har varit ett pussel för att få allt stämma, berättar Torsten Nilsson.

Flera av de 30 flygplan som flyttas till den nya utställningslokalen är världsunika och finns bara i ett exemplar. Torsten Nilssons egen favorit är Sparmann SA-1, eller Sparmann-jagaren, som det nu bara finns ett enda bevarat exemplar av i världen.

- Flygplanet konstruerades av den österrikiske ingenjören Edmund Sparmann i hans egen lilla flygplansfabrik på Lilla Essingen i Stockholm. Han drev projektet med hårt motstånd från flygvapenledningen, men Sparmann var envis och till slut lyckades han sälja tre flygplan och sedan några ytterligare.

Men det finns många andra klenoder bland de flygplan som till våren kommer att visas upp. Bland annat en Tunnan, eller en J 29B, med FN-märkning som deltog i striderna i Kongo under 1950-talet.

Flytten av flygplanen inleds den 14 augusti. För media finns möjlighet att följa flytten på plats.

För ytterligare information, kontakta:

Torsten Nilsson, chef för samlingsenheten, telefon 013-495 97 21
E-post: torsten.nilsson@flygvapenmuseum.se

Kontakt: Torsten Nilsson, enhetschef, telefon 013-495 97 21

Flygvapenmuseum är ett modernt teknik- och kulturhistoriskt museum med utställningar om militärflygets utveckling från det tidiga 1900-talets pionjärer fram till dagens JAS 39 Gripen. Flygvapenmuseum är också en plats där kunskap och lek möts på ett självklart sätt. I Flyglabbet, museets science center, finns flygsimulatorer och experimentstationer på tema flyg. På museet finns också butik, restaurang, faktarum och konferensmöjligheter. Flygvapenmuseum ingår i myndigheten Statens försvarshistoriska museer tillsammans med Armémuseum.