Folkets Hus går emot Scandic på samtliga punkter - svaromålet på stämningsansökan inlämnat till tingsrätten

Report this content

Folkets Hus och Park Sundsvall motsäger Scandic på samtliga punkter. Huvudinvändningen är att uppsägningen inte ledde till att Scandic lade ned verksamheten utan istället har Scandic flyttat till ny adress. Därmed bör tingsrätten också bortse från Scandics sätt att beräkna den ekonomiska skada bolaget säger sig ha lidit.

Ett nytt steg i den utdragna tvisten mellan Folkets Hus och Park och hotelljätten Scandic togs på fredagen då Folkets Hus & Park via sina advokater på MAQS advokatbyrå lämnade in det formella svaromålet på börsaktuella Scandics stämningsansökan till tingsrätten. Svaromålet är en kraftig vidräkning med motpartens argumentation. På nio sidor argumenterar MAQS utförligt för varför avflytten ska ses som just en flytt och ingenting annat.

-        Scandic lade inte ner verksamheten – de flyttade. Jag tror inte att någon i Sundsvall i allmänhet och i hotellbranschen i synnerhet, uppfattade det på något annat sätt, säger Ulrika Westin, vd Folkets Hus och Park Sundsvall.

-        Jag inser såklart att detta kan ses som en detalj men just definitionsfrågan är faktiskt kärnan i hela processen och det som avgör storleken på ett eventuellt skadestånd, fortsätter Ulrika Westin.

Som ytterligare stöd för linjen anför Folkets Hus & Park vidare att föreningen inte tog över ett enda av Scandics kundavtal när flytten genomfördes. Kunder som tidigare bott i Scandics verksamhet i Folkets Hus & Parks lokaler, hänvisades genomgående efter flytten till något av hotellkedjans andra hotell i Sundsvall.

Hur en ändrad definition av själva sakfrågan – från nedläggning till flytt – kan komma att påverka eventuella skadeståndsbelopp, vill Ulrika Westin inte spekulera i.

-        Scandic har inte på något ställe redovisat sina kostnader för en flytt, därför är det omöjligt för oss att spekulera i den saken.

-        Vi har hela tiden sagt att vi vill göra rätt för oss men när börsaktuella Scandic försöker göra oss till kassako när man är i behov av snabba ekonomiska framgångar, måste vi naturligtvis sätta ned foten och vi hyser goda förhoppningar att tingsrätten som ju faktiskt är bekant med förhållandena här i staden också ska gå på vår linje.

För mer information, kontakta Ulrika Westin, vd Folkets Hus och Park Sundsvall, telefon: 070-602 11 33