Folkets Hus och Parker tar Soran Ismail till Öppna Almedalen

Folkets Hus och Parker deltar i Almedalsveckan 2013 för att tala om behovet av engagemang, mötesplatser och kultur. Och hur det hänger ihop. Under veckan fokuserar vi på yttrandefrihet och rättighetsfrågor, kulturens roll i samhället och politikens förväntningar på det civila samhället. I samtalen deltar bland andra Soran Ismail (stå-upp-komiker och samhällsdebattör), Per Schlingmann (före detta parti- och statssekreterare M), Maria Wetterstrand (före detta språkrör MP), Gunilla C Carlsson (ordförande i kulturutskottet, S) och Calle Nathanson (Folkets Hus och Parker, VD).

Folkets Hus och Parker i Almedalen:

Måndag första juli, Öppna Almedalen
Plats: Hästgatan 1, innergården (snett mitt emot Vinäger respektive Donners Brunn, 20 meter upp i backen från Donners plats). Moderatorer: Bertil Jacobsson, Kawa Zolfagary (författare och kommunikationsrådgivare), Torbjörn Nilsson (Fokus) samt Devrim Mavi (chefredaktör Hotellrevyn)
Folkets Hus och Parker bjuder in till Öppna Almedalen tillsammans med Reformklubben.

8.30-9.30 Vem tar vem? – Vilka partier kan bilda regering efter valet 2014? Novus rivstartar Almedalsveckan med att presentera en färsk opinionsundersökning, som sedan analyseras och diskuteras. Deltagare: Per Schlingmann (f d parti- och statssekreterare M), Maria Wetterstrand (f d språkrör MP), Torbjörn Nilsson (Fokus), Jan Larsson (f d statssekreterare S), Torbjörn Sjöström (Novus) m fl.
Arrangör: Novus och Reformklubben

9.30 – 10 15: Jämställd antirasism - Hur arbetar organisationer internt med det man kämpar för utåt? Deltagare: Selma Gusic (Ungdom mot rasism)
Ungdom mot rasism

10:15-10.30: Invigning. Folkets Hus och Parkers vd Calle Nathanson inleder Öppna Almedalen.

10.30-11.30: Hur säkrar vi allas rätt till asyl? Samtal om bland andra hbtq-personers asylrätt. Med bland andra Ulrika Westerlund, förbundsordförande RFSL.

Arrangör: RFSL
11.30-12.30: Svensk idrott – är alla välkomna? Seminarium om diskriminering inom svensk idrott – och vad som görs för att lösa problemen. Deltagare: Emilie Mire Åsell (RFSL Ungdom), Mattias Hjelmberg (Riksidrottsförbundet) och Lars Arrhenius (Friends).

Arrangör: Ungdom mot rasism
12.30-13.30: Vågar vi torka tårar utan handskar idag?
Samtal om att leva med hiv i Sverige idag. Medverkande: Simon Blom och Margarita Lopez från Noaks Ark Syd, med fler.

Noaks Ark

13.30-14.30: Öppna gränser – schysta villkor? Panelsamtal om arbetskraftsinvandring och villkoren för migrerande arbetstagare i Sverige idag. Paneldeltagare: Ella Niia (förbundsordförande, Hotell- och restaurangfacket), Fredrik Lundh Sammeli (riksdagsledamot och migrationspolitiskt ansvarig, S), Maria Ferm (riksdagsledamot och migrationspolitiskt ansvarig, MP), Samuel Engbom (chefsjurist, TCO), samt Markus Uvell (VD, Timbro).
Hotell- och restaurangfacket

14.30-15.30: Vem är svensk? Ett öppet samtal om normer, identiteter och rättigheter. Vad krävs för att uppfattas som svensk? Medverkande: Soran Ismail (stå-uppkomiker och samhällsdebattör), Jasenko Selimovic (FP), Maria Ferm (MP) och Ardalan Shekarabi (S).
Fokus tillsammans med Folkets Hus och Parker och Reformklubben

15.30-16.30: Mångfald i äldreomsorgen - Vem tar hand om Jimmie när han blir gammal? Ny undersökning om mångfald och diskriminering av anställda i äldreomsorgen presenteras. Deltagare: Kristina Mårtensson och Yeshiwork Wondmeneh (Kommunal), Solveig Zander (C), Ardalan Shekarabi (S), Lisa Pelling (Global Utmaning) och Staffan Werme (ordförande i Sveriges Kommuner och Landstings beredning för primärvård och äldreomsorg, FP).
Kommunal

16.30-18.00 Hur öppet och tillåtande får ett samhälle vara? Ett seminarium om yttrandefrihet. Hur öppet och tillåtande ett samhälle än tycks vara, kan vi aldrig ta yttrandefriheten för given. Vi behöver prata om den, använda oss av den och förse den med både röster och fria, öppna mötesplatser. Hur skapar vi starka, tillåtande strukturer för det fria ordet? Och vad händer när yttrandefriheten inte respekteras? Robert Hårdh, Chef för Civil Rights Defenders pratar om detta ur ett internationellt perspektiv, och presenterar Natalia Project - världens första överfallsalarmsystem för människorättsförsvarare.

Calle Nathanson, VD för Folkets Hus och Parker samtalar med gäster kring förutsättningarna som hjälper till att hålla ordet fritt på riktigt. Folkrörelsen Folkets Hus och Parker och expertorganisationen Civil Rights Defenders arrangerar en gemensam programpunkt under Öppna Almedalen för att värna om yttrandefriheten och möjligheten att mötas och organisera sig.
Arrangör: Folkets Hus och Parker och Civil Rights Defenders

18.00-19.00: Tal och mingel. Soran Ismail och Calle Nathanson talar om alla människors lika värde och rättigheter.

Onsdag 3 juli, välfärdens kärna – en ideologisk debatt om kulturens roll i samhället
15.15-16.45: Välfärdens kärna – en ideologisk debatt om kulturens roll i samhället. Om ideologiska kulturfält och om konstens, statens och individens roll. Om offentlig och privat finansiering. Medverkande: Gunilla C Carlsson (s), ordförande i kulturutskottet och Socialdemokraternas talesperson i kultur- och mediafrågor, Cecilia Magnusson (M), Lars Anders Johansson, kulturansvarig Timbro och Boa Ruthström, chef för Arena Idé.
Samtalsledare:
Ulrika Holmgaard, vd Svensk Scenkonst och Calle Nathanson, vd Folkets Hus och Parker.
Arrangör: Svensk Scenkonst i samarbete med Folkets Hus och Parker.
Plats: Bredgatan 10 (Länsteatern)

Torsdag 4 juli, Civilsamhället 2.0 ­– på egna eller andras villkor?
10.30-12.00: Civilsamhället 2.0 - på egna eller andras villkor? Politikens förväntningar på det civila samhället har under de senaste åren förändrats. Idag efterfrågas det civila samhället för att lösa samhällsproblem. Medverkande: Gunilla Carlsson (s), Kulturutskottets ordförande, Cecilia Magnusson, kulturutskottets ledamot (m), Anna Ardin, Sektor3, Helena Salomonson, Ideell Kulturallians, Calle Nathanson, vd Folkets Hus och Parker och Ludvig Sandberg, Forum för frivilligt socialt arbete.
Moderator: Gunno Sandahl, kulturchef Folkets Hus och Parker
Arrangör: Folkets Hus och Parker tillsammans med Sektor3
Plats: Bredgatan 10 (Länsteatern)

Presskontakt:
Mathias Bohman, presschef

mathias.bohman@fhp.nu

Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 33 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang. Calle Nathanson är Folkets Hus och Parkers vd. Mer information på www.fhp.nu