Första europavisningen av A 7 Hour Difference

Under Malmöfestivalen på måndag görs den första europavisningen av filmen ”A 7 Hour Difference”.  Filmen har gjort succé på festivaler både i New York och Dubai och får svensk biodistribution i höst.

Den svenska lanseringen har gjorts möjlig tack vare Folkets Hus och Parkers filmnätverk World Wide Cinema, vars fokus ligger på att lyfta fram film som producerats utanför Europa och USA.

– Det är särskilt roligt att visa A 7 Hour Difference eftersom det är den första långfilmen från Jordanien av en kvinnlig regissör, säger Lars Erlandsson, projektledare för World Wide Cinema på Folkets Hus och Parker.

A 7 Hour Difference är en romantisk dramakomedi där öst möter väst i vägkorsningen mellan kärlek, kultur och familj. När Dalia (Randa Karadsheh) kommer hem till Jordanien för att njuta av festligheterna inför sin systers bröllop får hon en stor överraskning när hennes livs kärlek, amerikanen Jason (Thom Bishops) dyker upp oanmäld och friar till henne. Problemet är att hon inte berättat om Jason för sin familj… ännu.

Regissör: Deema Amr Producent: Carla Dabis Halabi, Deema Amr, Mervat Aksoy
Exekutiv producent:
Royal Film Commission: Carla Dabis Manus: Deema Amr
Foto:
 Duraid MunajimKlipp: Ayham Abu Hammad Musik: Talal Abu Al Ragheb
I rollerna:
Eyas Younis, Ghassan Al-Mashini, Leila Arabi, Manal Sehaimat, Randa Karadsheh, Thom Bishops.

Visningen på Malmöfestivalen, Cinema Central (vid Posthusplatsen, Centralstationen) måndagen den 20 augusti 2012,  arrangeras i samarbete mellan World Wide Cinema, Malmö Arab Film FestivalIBN RushdBiograf Spegeln, Rosengårds Folkets Hus och Jernhusen.

Filmen kommer även att visas på Malmö Arab Film Festival senare i höst, samt på ett flertal biografer i Folkets Hus och Parkers biografkedja.

Projektet World Wide Cinema är en del av folkrörelsen Folkets Hus och Parker, med stöd av statliga Stiftelsen Framtidens Kultur och Svenska Filminstitutet.

Pressbilder: www.fhp.nu/hem/press/pressbilder/worldwidecinema

Länk till filmens hemsida: http://www.a7hourdifferencethemovie.com/

Mer om World Wide Cinema: http://www.worldwidecinema.se

För mera information, kontakta:

Lars Erlandsson, projektledare World Wide Cinema
lars.erlandsson@fhp.nu

Gunnar Bränström, t f presskontakt
gunnar.branstrom@fhp.nu

Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 33 miljoner besökare per år. Medlemmarna i Folkets Hus och Parker ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang. Mer information på www.fhp.nu