Konstpris till Lysekils Folkets Hus

Lysekils Folkets Hus har fått utmärkelsen Årets Konstarrangör 2012. Priset, som instiftats av Folkets Hus och Parker, delades ut vid en ceremoni under Folkets Hus och Parkers Konstdagar under torsdagen.

– Att få Folkets Hus och Parkers pris som Årets konstarrangör är stort. När den första överraskande och omtumlande känslan lagt sig känner vi, personal och styrelse, oss naturligtvis mycket hedrade. Det sporrar oss att jobba vidare i samma anda men också att söka nya vägar att göra konsten mera tillgänglig och allmän, säger Ronnie Winsnes, föreståndare i Lysekils Folkets Hus.

Utmärkelsen Årets Konstarrangör instiftades 2005 och delas årligen ut i samband med Folkets Hus och Parkers Konstdagar, en nationell konstkonferens som i år samlar 100 deltagare. Utmärkelsen delas ut till konstarrangörer inom Folkets Hus och Parker ”som på ett aktivt sätt arbetar med konst på sin hemort och gör så att upplevelsen kommer en bred publik till del". Utmärkelsen består av en summa pengar –10 000 kronor – samt ett vandringspris gjort av skulptören och konstnären Tor Svae att pryda sina lokaler med under ett år.

– Bekräftelse är häftigt. Det borde alla få ofta. I jobbet som chef på Lysekils Folkets Hus har jag förmånen att ofta få bekräftelse på att jobbet som vi gör är bra, uppskattat och viktigt. Igår kväll fick ytterligare bevis på att vi jobbar rätt, säger Ronnie Winsnes, föreståndare i Lysekils Folkets Hus.

Juryns motivering till Årets Konstarrangör 2012:
”Folkets Hus och Parker har utsett Lysekil Folkets Hus till Årets Konstarrangör. Med en idé om att göra konst och utställningar tillgängliga för en bred publik har Lysekils Folkets Hus under många år drivit en aktiv utställningsverksamhet för barn, ungdomar och vuxna i kommunen. Utställningsverksamheten är en naturlig del av den övriga kulturverksamheten och ofta skapar föreningen spännande kringarrangemang runt varje utställning. Ett arbete som genomsyras av en öppenhet och vilja att alltid göra sitt bästa inför varje arrangemang. Genom sitt aktiva arrangörskap som innefattar allt från marknadsföring till många kringaktiviteter, kontakter och samarbeten med olika aktörer är Lysekils Folkets Hus på bästa sätt en förebild för andra utställningsarrangörer.”

Tidigare pristagare:
Söråkers Folkets Hus, 2005.
Hammarkullen Folkets Hus, 2006.
Motala Folkets Hus och Park, 2007.
Medborgarhuset, Lycksele, 2008.
Folkets Hus, kulturhuset, Trollhättan, 2009.
Umeå Folkets Hus, 2010.
Hallunda Folkets Hus, 2011

För mer information kontakta:
Gunnar Bränström, tf presskontakt

Ronnie Winsnes, föreståndare
Lysekils Folkets Hus

Paula Hoffmann
Konstansvarig

Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 50 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang.