Magdalena Risberg ny Jenny Lind-stipendiat

Folkets Hus och Parker och Kungliga Musikaliska Akademien har utsett Magdalena Risberg till 2013 års Jenny Lind-stipendiat. Utöver prissumman, 40 000 kronor, består priset av turnéer i USA och Sverige. Jenny Lind-stipendiet instiftades 1965 av Folkets Hus och Parker.

– Det är otroligt roligt, jag tror knappt att det är sant. Det ska bli väldigt spännande att möta publiken i både Sverige och USA, säger Magdalena Risberg, 2013 års Jenny Lindstipendiat.

Magdalena Risberg är född och uppvuxen i Stockholm i en musikalisk familj. Vid fyra års ålder började hon spela fiol, vilket var hennes huvudintresse tills hon i tonåren växlade helt över till sång. Att gå i Adolf Fredriks Musikklasser var en självklarhet, likaså Södra Latins gymnasium. Efter studenten gick hon på Vadstena Folkhögskola, med mycket romanssång, och senare följde Birkagården, Kungliga Musikhögskolan och nu går hon sin sista termin på Operahögskolan.

Till Vadstena har Magdalena gärna återvänt. Dels som stipendiat med Vadstena Akademiens kurs: Lieder Artists in Residence, dels sjöng hon i den lovordade operan ”Stolthet och Fördom” ,komponerad av Daniel Nelson, sommaren 2011. Med Operahögskolan har hon bland annat sjungit rollen Lauretta i Puccinis opera ”Gianni Schicchi”, i ett samarbete med Gävle Symfoniorkester. Magdalena hade stor framgång, när hon fick sjunga den kända arian ”O mio babbino caro”, som ingår i rollen Lauretta!

På Kungliga Operan våren 2012 gjorde hon på nytt stor succé vid Operahögskolans årliga uppspel. Då sjöng Magdalena delar av Verdis ”La Traviata”, ett mycket krävande sopranparti!

Juryns motivering till Jenny Lind-stipendiet
”Magdalena Risberg har naturligt och enkelt, med rik klang, visat på en stor musikalitet som berör.”

Om Jenny Lind
Jenny Lind föddes 1820 och fick som 9-åring anställning som elev vid Kungliga Teatern i Stockholm. Hon debuterare vid 15 års ålder i A.F. Lindblads opera Frondörerna och 17 år gammal gjorde hon stor succé i rollen som Agathe i Carl Maria von Webers opera Friskytten. Två år senare blev Jenny Lind ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien och fick även titeln hovsångerska.

1844 gästspelade hon i Berlin och lade därmed grunden för sin världsberömmelse. 1850-51 genomförde Jenny Lind en stor konsertturné i USA, inbjuden av impressarion och cirkusdirektören P.T. Barnum. Jenny Lind idkade en omfattande välgörenhet och instiftade en fond för konstnärsstipendier. Jenny Lind avled 1887. Hon är begravd i Malvern, England.

Om Jenny Lind-stipendiet
Jenny Lind-stipendiet härstammar från Bridgeport, USA, där man varje år håller en festival till cirkusdirektören Barnums ära. Under denna festival delas sedan 1949 ett Jenny Lind-stipendium ut. På sextiotalet reste dåvarande folkparkschefen Olle Johanneson till Bridgeport och därifrån förde han med sig idén om en svensk Jenny Lind-stipendiat.

Juryn för Jenny Lindstipendiet:
Ingrid Tobiasson, hovsångerska, juryns ordförande
Evabritt Selén, musikbibliotekarie SR
Thomas Lander, operasångare
Samuel Skönberg, konsertpianist
Britt Marie Aruhn, hovsångerska, producent för Jenny Lind- stipendiatens turné

Mer information eller intervjuer:
Mathias Bohman
Kommunikationschef, Folkets Hus och Parker

Britt Marie Aruhn
brittmarie@aruhn.se
Hovsångerska/producent/jurymedlem
070 432 62 53

Magdalena Risberg,
Jenny Lind-stipendiat 2013
070 875 29 41

Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 33 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang.