Polarpristagare sjunger på Metropolitan – visas live på bio över hela Sverige

Renée Fleming, Polarprisvinnare 2008 och en av världens främsta operasångerskor, sjunger operan Capriccio på 58 biografer över hela Sverige. Den 23 april klockan 19.00 livesänder Folkets Hus och Parker direkt från Metropolitan i New York.

”Konsertpubliken över hela världen har varit förtrollad av Ms Flemings trollbindande scennärvaro. Hon innehar verkligen en exceptionell plats bland världens sångartister.” löd juryns motivering när hon 2008 tilldelades Polarpriset samtidigt som gruppen Pink Floyd.

Renée Fleming tillhör legenderna på Metropolitan och debuterade där redan 1991. Nu får hon äntligen chansen att sjunga hela mästerverket Capriccio, som hon tidigare bara har framfört vissa scener ur.

Vad är viktigast: ord eller musik? Det är temat för Capriccio, kompositören Richard Strauss sista opera som handlar om grevinnan Madelaine (Renée Fleming) som slits mellan två friare.

I rollerna ser vi Renée Fleming, Sarah Connolly, Joseph Kaiser, Russell Braun, Morten Frank Larsen och Peter Rose.

Dirigerar gör Andrew Davis.

Capriccio visas live genom Folkets Hus och Parkers digitala sändningar från The Metropolitan i New York.

Operan visas den 23 april klockan 19.00 på följande orter: Alingsås, Bengtfors, Boxholm, Båstad, Danderyd, Eksjö, Fagersta, Falkenberg, Filipstad, Grebbestad, Gusum, Göteborg (Bio Roy), Heby, Helsingborg (Röda Kvarn), Iggesund, Kallhäll, Karlskoga, Katrineholm, Kivik, Kumla, Kungsbacka, Lammhult, Lidköping, Lund, Lysekil, Malmö (Spegeln), Mörrum, Norrköping, Nyköping, Nynäshamn, Osby, Oskarshamn, Piteå, Sigtuna, Simrishamn, Skoghall, Skurup, Skärhamn, Smedjebacken, Spånga, Stockholm (Bio Rio), Stockholm (Klara), Strängnäs, Svalöv, Tomelilla, Torslanda, Trelleborg, Trollhättan, Tumba, Umeå, Varberg, Vänersborg, Västerås, Ystad, Åmål, Åseda, Älmhult, Älvsbyn.

Längd: 2 timmar, 55 minuter

Mer info: www.fhp.nu

Pressbilder: http://fhp.nu/Hem/Press/Pressbilder/The-Metropolitan-Opera1/

För mer information:
Daniel Söderberg
Kommunikationsavdelningen
daniel.soderberg@fhp.nu

Rickard Gramfors
Projektledare, Digitala Hus
rickard.gramfors@fhp.nu

Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 33 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang. Mer information och medlemsförteckning på www.fhp.nu