Riksorganisationen Folkets Hus och Parker stänger dörren för främlingsfientliga och rasistiska grupperingar

Främlingsfientliga och rasistiska rörelser är på frammarsch i Sverige och Europa. Det handlar om rörelser som inte står bakom grundläggande demokratiska värderingar om alla människors lika värde. - Folkets Hus och Parker värnar de mänskliga rättigheterna och för oss är det självklart att ta ställning för ett inkluderande samhälle. Med utgångspunkt från detta uppmanar vi våra medlemsföreningar att inte hyra ut sina lokaler till partier som Sverigedemokraterna, säger Calle Nathanson, vd Folkets Hus och Parker.

Folkrörelsen Folkets Hus och Parkers verksamhet bygger på en värdegrund som växt fram ur principerna om jämlikhet, jämställdhet och allas lika värde. Folkets Hus och Parker ska främja mångfald och solidaritet och vara en motvikt till de krafter som vill skapa splittring i samhället och som skiljer på människor.

- Beslutet att inte upplåta våra lokaler till främlingsfientliga rörelser är en viktig markering som visar att vi värnar om ett öppet samhälle där alla människor är välkomna och självklart är lika mycket värda, säger Annika Nilsson, styrelseordförande Folkets Hus och Parker.

Mångfald, inflytande och delaktighet är viktiga principer i Folkets Hus och Parkers uppdrag. Mötesplatserna ska skapa möjligheter för demokrati, samhällsutveckling, kulturupplevelser, nöjen, bildning och kreativt skapande.

- Detta är ett viktigt principiellt beslut, som tydligt markerar att vi inte på något sätt vill vara en del i att sprida främlingsfientliga och rasistiska budskap. Folkets Hus och Parker arbetar för ökad integration och ett jämlikt samhälle, säger Calle Nathanson.

Styrelsens beslut till ny lokaluthyrningspolicy är en rekommendation till föreningens medlemmar att inte hyra ut till främlingsfientliga och rasistiska grupper.

Presskontakt:
Anna Engstrand, pressekreterare, Folkets Hus och Parker

anna.engstrand@fhp.nu

Om Folkets Hus och Parker
Folkrörelsen Folkets Hus och Parker omfattar närmare 600 demokratiska mötesplatser i hela Sverige. I vår riksorganisation samlas Folkets Hus, folkparker, biografer och liknande lokala arrangörer, som tillsammans lockar miljontals besökare per år. Vår värdegrund bygger på de grundläggande principerna om jämlikhet, jämställdhet och allas lika värde. Tack vare delaktighet och ideellt engagemang skapar vi tillsammans möjligheter för människor i hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. www.fhp.nu