Sverigeaktuell film prisad på Malmö Arab Film Festival

A 7 Hour Difference har gjort succé på filmfestivaler i New York och Dubai. Ikväll fick den Sverigeaktuella filmen juryns specialpris på Malmö Arab Film Festival.
– Det känns jätteroligt att en den nya generationen unga arabiska filmskapare föräras och uppmärksammas på denna festival i Malmö. Det är såklart roligt att vi kan ge filmen spridning på bio i Sverige, säger Lars Erlandsson, projektledare för Folkets Hus och Parkers filmnätverk World Wide Cinema.

A7 Hour Difference distribueras av Folkets Hus och Parkers filmnätverk, World Wide Cinema, och är en del av folkrörelsens satsning på att film från hela världen ska visas på bio i Sverige.

A 7 Hour Difference är ett romantiskt drama om kärlek, kultur och familj där öst möter väst. När Dalia (Randa Karadsheh) kommer hem till Jordanien för att njuta av festligheterna inför sin systers bröllop får hon en stor överraskning.  Hennes pojkvän, amerikanen Jason (Thom Bishops) dyker upp oanmäld och friar till henne. Problemet är bara att hon inte berättat om Jason för sin familj … ännu.

A7 Hour Difference har Sverigepremiär 17 oktober. Svensk Text. 15 år.

Mathias Bohman
mathias.bohman@fhp.nu

Lars Erlandsson, projektledare World Wide Cinema
lars.erlandsson@fhp.nu