Haddad (FP): Handgranater måste klassas som vapen

Folkpartiets rättspolitiska talesperson, Roger Haddad, har nyligen besökt Polisen i Malmö efter den senaste tidens allvarliga händelser. Det nya som samhället drabbats av är förekomsten av handgranater. Idag klassas handgranater som en brandfarlig och explosiv vara, och inte som ett vapen. Detta gör att personer som grips med en handgranat inte blir dömd för vapenbrott. Folkpartiet vill se över vapenlagen och straffskalan.

– Det är en tidfråga innan personer kommer skadas av dessa mycket farliga och explosiva föremål. Folkpartiet kräver nu en översyn av vapenlagen gällande straffskalan kring handgranater. Med en skärpt lagstiftning kan fler lagföras, hårdare straff utdömas soch Polisen får tydligare stöd i lagen. Förekomsten och användandet eskalerar i kriminella gäng, och det är viktigt att vi från politiskt håll tar ansvar, menar Roger Haddad (FP).

– Brandfarliga och explosiva varor omfattas inte av inregränslagen, vilket innebär att Tullverket stöter på problematik vid införsel av handgranater till Sverige. Med en omklassificering av handgranater från att vara ett brandfarligt och explosivt föremål till ett vapen, ökar även Tullverkets befogenheter, fortsätter Haddad.

– Att idag ertappas med en handgranat kan ge bötesstraff, det är inte i paritet med allvaret och den skada en handgranat faktiskt kan utgöra, avslutar Roger Haddad (FP).

Roger Haddad väcker idag en skriftlig fråga till justitieministern för att få svar om regeringen kommer ta några initiativ i frågan. Haddad kommer i höst gå vidare och motionera i frågan.

Roger Haddad (FP), rättspolitisk talesperson

Folkpartiets pressjour: 070-8549020