Marit Paulsen (FP): Fri handel - inte fri smittspridning

Pressmeddelande från Folkpartiet Liberalerna i Europaparlamentet

Med överväldigande majoritet antog Europaparlamentet idag Marit Paulsens betänkande om EU:s nya ramlag om smittsamma djursjukdomar. Ramlagen ska ersätta ett 40-tal olika EU-lagar på området - varav den äldsta är från år 1964 - och har stor betydelse också för folkhälsan, eftersom 70 % av våra infektionssjukdomar är gemensamma för människor och djur.

Den nya ramlagen skärper kraven på djurägare, veterinärer, medlemsstater och EU:s institutioner, när det gäller att förebygga och kontrollera smittsamma djursjukdomar. Marit Paulsen har särskilt lyft fram vikten av en god djurhållning samt en ansvarsfull användning av veterinärmedicin i detta avseende.

- Oavsett om det handlar om en katt eller en ko, så måste varje djurägare känna till vad en god djurhållning innebär för djurens hälsa och folkhälsan. Vi måste se sambanden. En glad gris är också en god gris, som behöver mindre medicin, säger Marit Paulsen.

- Ny forskning visar att förekomsten av antibiotikaresistenta bakterier hos djur och människor ökar inom EU, även i Sverige. Detta är ett av mänsklighetens största hot i framtiden, och måste tas på största allvar. Det är glädjande att så många av mina kollegor håller med mig om detta.

Marit Paulsen vill också göra det möjligt för en medlemsstat att stoppa införseln av djur och produkter från ett annat land om det finns risk för djurhälsan. Beslutet måste dock vara vetenskapligt motiverat och åtgärden måste i förväg anmälas till EU-kommissionen, som har rätt att stoppa åtgärden om de anser att den går för långt i förhållande till risken.

- EU:s inre marknad är av central betydelse för vår ekonomi, och ingen längtar väl tillbaka till gränskontrollernas dagar? Samtidigt har vi en verklighet att förhålla oss till, där vissa länder såsom Sverige mer framgångsrikt än andra har lyckats att utrota vissa sjukdomar på sitt territorium. Här måste ytterligare, vetenskapligt baserade skyddsåtgärder tillåtas så att vi får en fri handel men inte en fri smittspridning inom EU, avslutar Marit Paulsen.

För mer information, kontakta:
Christian Juliusson, politiskt sakkunnig +32 477 42 53 43
Madeleine Sundqvist, pressansvarig +46 70 854 90 63