Nylander (FP) och Eliasson (FP) kritiska mot inställd Vilks-föreläsning

Lars Vilks planerade föreläsning den 17:e mars på Karlstad universitet har ställts in av lärosätet. Folkpartiets utbildningspolitiska och kulturpolitiska talespersoner är kritiska till universitetets beslut.

- Det är särskilt olyckligt när sådant här sker på universitet och högskolor. Det är oerhört viktigt att just akademin står öppen för samtal när yttrandefrihet hotas och risken för självcensur växer. Jag förväntar mig nu att högskoleministern tydligt markerar att svenska universitet och högskolor inte ska ge vika för hot, säger Christer Nylander, vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott.

- Ett ställningstagande som är mycket märkligt och demokratiskt farligt av ett lärosäte som skall stå för fri diskussion, kritiskt tänkande, öppenhet och tolerans. Att en akademi fegar ur när det verkligen gäller skrämmer mig. Våra gemensamma samhällsresurser måste kunna garantera säkerheten för det fria ordet, säger Bengt Eliasson, ledamot i kulturutskottet.

Mot bakgrund av händelsen ställer Christer Nylander en skriftlig fråga till högskoleministern och inrikesministern om vilka åtgärder statsråden avser vidta för att högskolor och universitet kan genomföra föreläsningar och inte ge vika för hot.

Adam Alfredsson, pressekreterare (FP)
adam.alfredsson@folkpartiet.se070-2986790