Pehrson (FP): Lägg ner Lexbase

– Lexbase är en integritetskränkande tjänst som riskerar att skada människor. Dessa "tjänster" leder till att människor kanske inte kan lämna ett tidigare liv med kriminalitet och droger bakom sig. Jag menar att detta är en form av uthängningsverksamhet som inte hör hemma i den svenska rättsstaten.

Detta säger Johan Pehrson, folkpartiets rättspolitiske talesperson, med anledning av att unga KRIS idag kräver att Lexbase stängs ner. Databasen öppnade först i januari i år men fick efter massiv kritik stänga ner efter bara några dagar. Databasen är nu igång igen och via denna kan man enkelt se om till exempel ens grannar finns med i en tingsrättsdom genom röda prickar på Sverigekartan.

– Det är bra att det nu tillsätts en utredning för att se om lagen kan ändras så att sådana här sajter kan stoppas. Kommittén har i uppgift att titta på tänkbara grundlagsförändringar, det är inte meningen med våra grundlagar att skydda den här typen av verksamheter, avslutar Pehrson.

Johan Pehrson, riksdagsledamot (FP) från Örebro län
johan.pehrson@riksdagen.se , 0703-43 96 14