Pehrson (FP): Tydligt och konsekvent eller inte alls

Idag träffar Johan Pehrson (FP), tillsammans med alliansens andra företrädare i justitieutskottet Krister Hammarbergh (M), Johan Linander (C) och Stefan Svanström (KD), representanter från Svensk Elitfotboll och Svenska Fotbollsförbundet för att diskutera poliskostnader i samband med idrottsevenemang.

– För närvarande stryps flera elitklubbar i fotboll ekonomiskt. Allt till en följd av polisens kreativa utdebitering av kostnader för polisinsatser i samband med fotbollsmatcher. Läget är ohållbart, orättvist och obegripligt. Regeringen måste agera omgående, säger Johan Pehrson.

– Antingen tas rätten att debitera kostnader till idrottsklubbar bort helt, eller så behandlas alla lika. Då får alla elitklubbar betala en begränsad del av kostnaderna för säkerheten, då det skapar fortsatt drivkraft för klubbarna att fokusera på säkerheten kring arrangemangen. Det krävs då en begriplig medbetalningsmodell som är avgränsad i tid och rum kring arrangemanget och med ett kostnadstak. Tydligt och konsekvent eller inte alls, avslutar Pehrson.

Johan Pehrson, folkpartiets rättspolitiske talesperson samt ledamot i justitieutskottet i Sveriges riksdag,
0703-86 46 34, johan.pehrson@riksdagen.se

Carolina Schale, pressansvarig
0703-13 26 70, carolina.schale@riksdagen.se