Besafe Izi Plus bäst i Folksams test av bilbarnstolar

Stolen Besafe Izi Plus får högsta betyg när Folksam testar bilbarnstolar för barn från nio månader till fyra år. Ytterligare sju bilbarnstolar får Folksams märkning Bra val. Förutom en bra stol är den viktigaste säkerhetsåtgärden att låta barnen åka bakåtvända tills de fyllt fyra år. Risken att skadas är fem gånger högre i en framåtvänd stol jämfört med en bakåtvänd enligt Folksams trafiksäkerhetsforskare.

– Alla föräldrar vill att barnen ska åka säkert i bilen och det är en fråga som engagerar många av våra kunder. Därför har vi testat bilbarnstolar som ett sätt att hjälpa dem att välja en så bra stol som möjligt, säger Helena Stigson, trafiksäkerhetsforskare Folksam.

Folksam har testat 17 bilbarnstolar för barn från nio månader till cirka fyra år på den svenska marknaden. För mer information om hur testet gått till se folksam.se/bilbarnstolar. Vinnare är Besafe Izi Plus som därmed får märkningen Bäst i test. Därefter kommer de sju bilbarnstolar som klassas som Bra val: Axkid Rekid, Axkid Minikid, Besafe iZi Kid X1 i-Size, Besafe iZi Modular RF i-Size, Britax Römer Hi-Way II, Maxi-Cosi Mobi XP och Maxi-Cosi Pearl XP.

Det som utmärker de bästa bilbarnstolarna är bland annat att de gör det möjligt att åka bakåtvänt så länge som möjligt. Små barn är mer sårbara vid en kollision eftersom deras huvuden är mycket större i förhållande till kroppsstorleken, och nackens muskler och ligament inte är fullt utvecklade. Fördelen med en bakåtvänd bilbarnstol är att huvudet bromsas upp tillsammans med resten av kroppen vid en kollision, och belastningen på skalle och nacke är betydligt lägre än i framåtvänd position.

I Folksams test ingår även två stolar som är enbart avsedda för framåtvänt bruk. Den typen av stolar har fått bra resultat i europeiska konsumenttester av bilbarnstolar, men i Folksams test får båda stolarna underkänt.

– Det är frestande att tro att bra testresultat från krockprov innebär gott skydd men faktum är att dessa två stolar kan medföra livshotande skador vid en svår kollision. Orsaken är att all belastning hamnar på barnets buk vid en krock, vilket inte mäts vare sig i de europeiska lagkraven eller konsumenttesterna, säger Helena Stigson.

I och med en ökad näthandel finns det risk att de europeiska testerna även får inflytande på vilka stolar som erbjuds på den svenska marknaden.

– Flera tillverkare av vändbara bilbarnstolar visar i manualen att de kan användas framåtvänt redan från 6 mån ålder: Axkid Duofix, Britax Zento, Britax Dualfix, Britax Multi Tech 2 och Klippan Triofix. Att åka framåtvänt så tidigt är något vi stark avråder från och tillverkarna borde ta avstånd från ett sådant användande i sina rekommendationer, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare Folksam.

Trots att det inte finns någon lag om att små barn ska färdas i bakåtvända bilbarnstolar så har svensk expertis lyckats genom åren med sina rekommendationer, och svenska föräldrar är bäst i världen på att låta barnen åka bakåtvänt.

Folksams råd för barnsäkerhet i bilen:

• Köp en bakåtvänd stol som är så stor att barnet kan åka bakåtvänt till åtminstone fyra års ålder.
  • Det är inte farligt att sitta med böjda ben. Stolen är urväxt först när huvudet sticker upp så mycket att öronens övre kant närmar sig stolens överkant.
  • Koppla ur krockkudden i framsätet så barnet kan sitta där om det behövs mer plats för benen. Nyckelavstängning av airbag är tillförlitligt.

Hela testet och rapporten: folksam.se/bilbarnstolar
Film på YouTube: https://youtu.be/QAh7t0jxrOY

Pressbilder: www.flickr.com/folksam

Helena Stigson, trafiksäkerhetsforskare Folksam, telefon 0708-31 62 04