Folksam först med opartisk test av utomhusfärger

Folksam först med opartisk test av utomhusfärger Nu vittnar tusentals husägare om hur deras trähusfasader drabbas av röta, mögel och algangrepp, ofta bara något år efter att ytorna nymålats. Andra får problem med att färgen ändrar kulör, krackelerar kraftigt och åldras i förtid. Försäkringsbolaget Folksam ska därför genomföra marknadens första oberoende test av utomhusfärger. Detta sker i samverkan med Konsumentverket, Projekt Grön Kemi samt IVF Industriforskning och utveckling. Testresultatet ska ge såväl yrkesmålarna som alla hemmamålare en ärlig chans att välja färger, som klarar väder och vind och inte är farliga för hälsa och miljö. - Den som köper utomhusfärg idag är i princip hänvisad till vad tillverkarna själva påstår, säger Jan Snaar, miljöchef på Folksam. Det görs ingen opartisk kvalitetskontroll av de färger som finns på marknaden idag. Så ingen vet vilka funktions- och miljöprestanda produkterna uppfyller, trots att konsumentintresset säkert är mycket stort. Hur bra eller dåligt våra mest använda utomhusfärger fungerar på vanliga träpaneler i nordiskt klimat ska nu avslöjas en gång för alla, genom ett opartiskt färgtest där Folksam samarbetar med kända kunskapspersoner inom området. Testet omfattar cirka fyrtio av marknadens vanligaste färgprodukter och genomförs under noggrann vetenskaplig ledning och kontroll. En lista över produkterna bifogas detta pressmeddelande. Testperioden inleddes tidigare i höst. Målningen utförs yrkesmässigt och följer de olika färgtillverkarnas anvisningar och rekommendationer. Den görs på testpaneler i gran, som är monterade med 45 graders lutning i utsatt sydvästläge vid Chalmers fältmätningsstation vid Fiskebäck utanför Göteborg. Klimat och klimatvariationer registreras under hela den tvååriga exponeringstiden. Delresultat börjar rapporteras efter ett år. - Att måla ett hus är ett stort och kostsamt projekt. Resultatet ska stå sig under många år. Väljer man fel färg kan det få både omfattande och dyrbara konsekvenser. Kunskapen vi nu tar fram är central också för försäkringsbranschen när vi reparerar hus- och villaskador, säger Jan Snaar. IVF utför det praktiska provningsarbetet helt oberoende av enskilda färgtillverkare. - Det ska bli intressant att se om det finns stora skillnader mellan färgerna när det gäller mögelpåväxt. Detta problem kan ju ha dykt upp med förändrade klimatförhållanden i landet och drabbar kanske många färger., säger projektledare och tekn dr Stefan Hjort på IVF. Övriga projektledare är toxikolog Ulf Duus och miljöingenjör Jan Ahlbom, bägge från Projekt Grön Kemi, som drivs av miljömyndigheter och miljöintressenter i Västsverige. Projektets syfte är att påskynda utvecklingen av miljöanpassade kemiska produkter. För ytterligare information, kontakta: Jan Snaar, miljöchef Folksam, tel 08-772 65 63, 0708-31 69 63 Presschef på Folksam: Lars Åkerkvist, tel 08-772 60 77, 0708-31 60 07 BILAGA PRODUKTER SOM SKALL TESTAS Akrylatfärger: Alcro Stugfärg Engwall o. Claesson Lasol Akrylat Haglunds Bark Jotun Demidekk Täckfärg Liwa Uteakrylat Liwell Kemi Uteakrylat Nordsjö Tinova V Täckfärg Alkyd-/akrylatfärg Jotun Demidekk Optimal Liwa Super Däck Nordsjö Tinova V Täcklasyr Vattenburna oljefärger Alcro Nya Rödfärg Special Alcro Front V Engwall o. Claesson Lasol Fasad Matt Flugger Exteriör Alkyd emulsionsfärg Nordsjö Tinova V Lasur Wibo Väderö Slamoljefärg Slamfärger Centrum för byggnadsvård Uula slamfärg Göranssons Äkta Falu rödfärg LIAB " Rötmotaverken " Stora Kopparberg " Teknos Tranemo " Vadstena Färg " Linoljefärger Beckers Tradition Linoljefärg Centrum för Byggnadsvård Uula Linoljefärg Engwall o. Claesson Lasol Linoljefärg Fönsterhantverkarna Linoljefärg Gunnar Ottosons Färgmakeri Linoljefärg Kulturhantverkarna Linoljefärg Nordsjö Linoljefärg för utomhusbruk Teknos Tranemo Äkta Linoljefärg Tikkurila Lin Linoljefärg Wibo WIBO Gammaldags Linoljefärg Alkydoljefärger Alcro Målarfärg Nordsjö Tinova Oljetäckfärg HP Flugger Desko Primolin Jotun Drygolin Teknos Tranemo Visa Fasad Tikkurila Teho Oljefärg Haglunds Marstrand Norrön Husfärg ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/06/20011206BIT00570/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/06/20011206BIT00570/bit0002.pdf