Folksam i debatten om ökade våtrumsskador: "Missvisande och orättvist att skylla skadorna på Timelleffekten" "I veckan har nyheterna rapporterat om att försäkringsbolagens kostnader för vatten- och våtrumsskador skenar iväg. Men att som vissa bolag i branschen skylla dessa skador på Martin Timells tv-program "Äntligen hemma" saknar all rim och reson. På Folksam kan vi inte se att vattenskadorna har ökat på något markant sätt fram till och med maj i år. Om vi ska tala om Timelleffekt är det snarast i detta positiva sammanhang effekten hör hemma: Vi är övertygade om att Martin Timells program hjälper till att hålla nere det totala antalet skador i hus och hem, säger Karl-Eric Larsson, byggteknisk chef på Folksam. - Det är inte alltid lätt att vinna förståelse för villkorsinskränkningar och premiehöjningar, till exempel om en viss typ av dyr skada börjar inträffa alltför ofta. Men att skylla på ett TV- program eller en enskild programledare som dominerande skadeorsak är minst sagt att blanda bort korten. - Om tvåhundra personer tar itu med att renovera sina badrum efter att ha tittat på "Äntligen hemma" så bidrar detta i en överväldigande majoritet av fallen till att försäkringsbolaget slipper ta hand om de framtida skador som annars skulle ha uppstått i många av dessa badrum. Martin Timell gör en viktig insats som folkbildare, även om en och annan hemmafixare som följer hans råd naturligtvis tar sig vatten över huvudet, säger Karl-Eric Larsson. Det är inte heller Folksams erfarenhet att de vattenskador som anmäls har uppstått på grund av att den boende egenhändigt har stått för reparationen eller renoveringen. Att fler och fler husägare väljer att "hemmafixa" själva istället för att anlita en entreprenör har hittills inte bidragit till att vattenskadorna blivit flera: - Nej, de våtrumsskador som anmäls till oss gäller nästan allihop sådana utrymmen där en entreprenör har utfört tidigare reparationer och renoveringar. Vi återställer ungefär tvåtusen sådana skador varje år. I våra diskussioner med kunderna brukar vi uppmuntra dem att vara aktiva, att inte vara rädda för att ta sig an vissa reparationsjobb på egen hand. Men om de känner sig det minsta osäkra rekommenderar vi alltid en duktig fackman till jobbet, avslutar Karl-Eric Larsson. Rättelse I gårdagens Aftonbladet, torsdagen den 24 juli, ställdes i en artikel om den s k Timelleffekten även frågan "Ersätter ditt bolag ytskikt i badrum?", varefter det uppges att Folksam inte gör det. Detta är en felaktig uppgift: - Det stämmer att vi inte ersätter ytskikt som har läckt och som inte var funktionsdugliga före skadan, men alla andra ytskiktsskador som blir en följd av läckan ersätts. Om skadan uppstått på en plastmatteklädd vägg så ersätter vi alltså inte plastmattan på väggen, men vi ersätter alla de övriga skador som läckaget på väggen har orsakat. För ytterligare information, kontakta: Karl-Eric Larsson, byggteknisk chef Folksam, tel 0708-31 65 43 Per Almerén, bitr byggteknisk chef, tel 0708-31 60 70 Presschef: Lars Åkerkvist, tel 0708-31 60 07 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/25/20030725BIT00220/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/25/20030725BIT00220/wkr0002.pdf