Folksam mest hållbara varumärket i försäkringsbranschen

Folksam toppar listan över mest hållbara varumärken i försäkringsbranschen. Det visar Sustainable Brand Index stora undersökning.

− Folksam har arbetat praktiskt med miljöfrågor i mer än 50 år. Därför är det extra roligt att se hur vårt varumärke så tydligt kopplas ihop med hållbarhet. Att ta ansvar som företag och engagera sig innebär bättre produkter och långsiktig lönsamhet, och det är också något som våra kunder bryr sig om, säger Karin Stenmar, miljöchef Folksam.

Sustainable Brand Index är Skandinaviens största hållbarhetsundersökning av varumärken. Ett representativt urval av 9 000 personer i Sverige har röstat fram Folksam till en topplacering.

Topplistan över hållbara varumärken i försäkringsbranschen

1. Folksam
  2. Länsförsäkringar
  3. Trygg-Hansa
  4. If

Folksam har arbetat med miljö- och hållbarhetsfrågor sedan 60-talet. Exempel på Folksams arbete inom området är att både bil- och byggskadeverksamheterna, som är de delar av Folksam som har störst påverkan på vår omvärld, har miljöcertifierats enligt ISO 14001. Vidare använder Folksam enbart ursprungsmärkt vindkraft i sina fastigheter och all kontorsel är Bra miljömärkt. Folksams villa-, fritidshus- och bilförsäkringar är dessutom certifierade enligt Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval.

Om undersökningen
I Sustainable Brand Index svarar konsumenter på frågor om miljöansvar och socialt ansvarstagande kopplat till de största varumärkena på den svenska marknaden. Undersökningen använder definitionen av hållbarhet som grundar sig på FN:s tio principer om mänskliga rättigheter, arbetsförhållanden, miljö och antikorruption. Läs mer på www.sustainablebrandindex.com

Karin Stenmar, miljöchef Folksam, telefon 0708-31 66 76
Lotta Örtnäs, pressekreterare Folksam, telefon 0708-31 67 66