Folksams höstkampanj handlar om ansvarsfull kapitalförvaltning

Folksams höstkampanj handlar om ansvarsfull kapitalförvaltning Idag startar Folksam sin höstkampanj med tre nya TV-filmer, som kommer att synas i TV3, TV4, Kanal 5 och Discovery Channel. I kampanjupplägget ingår även specialpress, webb och tunnelbanereklam. Temat denna gång är ansvarsfull kapitalförvaltning: "Är du säker på att det inte är dina pengar som finansierar direktörernas bonusar, företagens miljöutsläpp, dåliga arbetsvillkor eller avsaknaden av kvinnor i ledningar och styrelser?" - Vi vill visa vad man kan åstadkomma som stor institutionell kapitalägare när man jobbar medvetet med aktiv ägarstyrning och sätter fokus på etik, miljö och jämlikhet. Vi vill visa vilka samhällsvärden det är som påverkas och står på spel, beroende på med vilka förtecken spararnas kapital placeras, säger Carina Lundberg, ansvarig för Corporate Governance på Folksam Kapitalförvaltning. - Därmed vill vi också understryka den folkliga påverkanskraft som kan finnas i den här typen av konsekvent engagemang från ägarhåll. Filmerna är inga traditionella reklamfilmer utan bär istället en lätt dokumentär informationsprägel: - De utgår från vardagliga situationer, exempelvis morfar och barnbarnet som är ute och fiskar eller glada barn på dagis - allt medan speakertexterna talar om hur luft och vatten påverkas alltmer av miljöförstörande industriutsläpp, eller om att ungar i dagisåldern kan utnyttjas som barnarbetare i andra delar av världen, säger Birgitta Olsson-Tapper, kommunikationschef på Folksam. - Vi vet att våra sparare inte vill ha sina pengar placerade i aktier från företag, som exempelvis har barnarbetsfabriker bland sina underleverantörer eller som har stora miljöskadliga utsläpp men inget aktivt miljöarbete. Därför tycker vi att vår kampanj om ansvarsfull kapitalförvaltning ger spararna en ny sorts möjlighet: du kan påverka börsföretagen, till och med via premieavin. Det går att få dina pengar att tala med din röst. Kampanjen har producerats av Folksams reklambyrå Schumacher, Wessman & Enander. Frågor om Folksams kapitalförvaltning och placeringsfilosofi: Carina Lundberg, marknadsdirektör och ansvarig Corporate Governance Folksam Kapitalförvaltning, tel 08-772 62 31, 0708-31 59 71 Frågor om Folksams höstkampanj: Birgitta Olsson-Tapper, chef Folksam Kommunikation, tel 08-772 84 10, 0708-31 53 10 Presschef: Lars Åkerkvist, tel 08-772 60 77, 0708-31 60 07 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/13/20031113BIT00690/wkr0003.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/13/20031113BIT00690/wkr0004.pdf