"Hur ska vi kombinera tillväxt med solidaritet?"

Stor konferens om den europeiska välfärden: "Hur ska vi kombinera tillväxt med solidaritet?" Nästa vecka, tisdagen den 13 februari, arrangerar Folksam konferensen "Kan EU bidra till tillväxt och solidaritet?" i samarbete med ESK, den Ekonomiska och Sociala Kommittén, ett rådgivande organ inom EU. På talarlistan finns bl a statsminister Göran Persson, LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin, ordföranden i Industriförbundet Sören Gyll samt företrädare för ESK, Europaparlamentet och Europafacket. Det kompletta programmet bifogas denna inbjudan. Folksams VD Tore Andersson ser värdskapet för tisdagens konferens som ett uttryck för bolagets mångåriga engagemang i frågor som rör EU och annat internationellt samarbete. Han menar också att försäkringsbolagen har en central roll som aktör i välfärdsbygget: - Vi är kanske de första att märka utslagning, dålig ekonomi och utsatta grupper. Sämre hälsa, sjukdom, fler trafikskador, ökad dödlighet, fler olycksfall med invaliditet som följd; rån, överfall, inbrott och även brandskador; allt detta kan ibland vara ett direkt resultat av social utslagning, som uppstått till följd av ökade socioekonomiska klyftor i samhället. - I försäkringsbolagens skadeakter speglas alltså utvecklingen av den reala ekonomin men också förekomsten av ojämlikt fördelad välfärd, menar Tore Andersson och fortsätter: - Ett samhälle måste hållas samman. Den sammanhållningen försvåras om samhället brister i välfärden - arbetslöshet, kriminalitet, utslagning, usel omsorg om barn och gamla. På sådana premisser kan inte det goda samhället skapas. Konferensen "Kan EU bidra till tillväxt och solidaritet?" äger rum den 13 februari 2001, kl 09.00 - 17.30. Lokal är "Polstjärnan", Sveavägen 77, Stockholm. Välkomna! Pressekreterare på Folksam: Lars Åkerkvist, 08-772 60 77, 0708-31 60 07 lars.akerkvist@folksam.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/09/20010209BIT00450/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/09/20010209BIT00450/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/09/20010209BIT00450/bit0003.pdf Bilaga