Ny statistik: Cykeltjuven kommer i augusti

Varje år får cirka 270 000 hushåll – främst barnfamiljer – en cykel stulen.
2016 anmäldes 63 300 cykelstölder till polisen, vars uppklarningsprocent ligger på 1 procent, enligt statistik från BRÅ.
Och samtidigt som stölderna ökar siktar tjuvarna in sig på allt dyrare cyklar, visar Folksams ersättningar för cykelstölder som har fördubblats på 10 år.
– Se upp! Cykeltjuven lägger in sin högsta växel i augusti, säger Erik Arvidsson, skadeförebyggare på Folksam.

Säsongen för cykelstölder börjar vanligtvis i april för att sedan öka mycket kraftigt fram till juni. I augusti exploderar cykelstölderna.

– Majoriteten av cykelstölderna sker på en allmän plats. Men vi har märkt att väldigt många cyklar även stjäls på lägenhetsgården eller villatomten om man bor nära en större tätort, säger Erik Arvidsson, skadeförebyggare på Folksam. Troligen handlar det om att man inte låser fast sin cykel ordentligt utanför lägenheten eller villan eftersom man känner sig trygg i sitt hem och inte tror att cykeln ska stjälas där.

Folksam har sett en markant ökning av cykelstölder. 2012 hanterade Folksam strax under

9 300 försäkringsärenden, medan 2016 innebar drygt 13 700 försäkringsärenden. Värst var det 2015, med över 14 700 försäkringsärenden.

Folksams ersättningar för cykelstölder har gått från drygt 16 miljoner kronor 2007, till nästan 36 miljoner kronor 2016. Samtidigt ökar den genomsnittliga ersättningen, vilket tyder på att cykeltjuven riktar in sig på allt dyrare cyklar.

– Det viktigaste är att inte låta tillfället göra tjuven. Vi engagerar oss för att våra kunder inte ska få sina cyklar stulna och vet att om du lägger extra krut på att låsa fast din cykel med ett godkänt lås i ramen och kopplat till något fast, oavsett om du är på skolan, på stan eller hemma på gården, så minskar stöldrisken dramatiskt, säger Erik Arvidsson.

Folksam rekommenderar att man tänker på följande:

• Lås alltid cykeln med ett SSF-godkänt* lås – låt inte tillfället göra tjuven
  • Använd gärna dubbla lås – till exempel inbyggt och ett SSF-godkänt bygellås
  • Lås cykeln i ramen och i ett fast föremål
  • Undvik att parkera cykeln bakom buskage/plank eller annat som skymmer. Dåligt upplysta platser gör att tjuven kan agera ostört vid skymningen eller på natten
  • Märk din cykel (det kan man göra smidigt med DNA-märkning, se Folksams webb för mer information)
  • Spara cykelns originalhandlingar och notera cykelns ramnummer
  • Köp inte en misstänkt billig cykel – begär in kvitto med namn

SSF* = Svenska Stöldskyddsföreningen

Försäkringstips – Hur gäller Folksams hemförsäkring vid cykelstölder?

• Försäkringen ersätter stöld av cykel även om man parkerat cykeln utomhus. Som aktsamhetskrav gäller att cykeln var låst med en godkänd låsanordning (det vill säga det som Svenska Stöldskyddsföreningen klassar som godkänd).
  • För att försäkringen ska gälla räcker det med att själva cykeln var låst. Folksam kräver inte att den ska ha varit fastlåst i ett fundament eller liknande (även om vi starkt rekommenderar att det görs).
  • När du har din cykel utanför din bostad gäller hemförsäkringen upp till max 20 000 kronor. Har man en cykel som är värd mer än det beloppet kan en tilläggsförsäkring tecknas.
  • Som cykel räknas också elcykel och den ersätts på samma sätt som övriga cyklar. Det gäller även cykelkärror som kopplas på cykeln.

Se Folksams film Så förebygger du cykelstölder: https://youtu.be/Pv8sfKbZyvM

Erik Arvidsson, skadeförebyggare Folksam, 0708-31 62 94