Otrygghetsklyftan på den svenska arbetsmarknaden växer

Otrygghetsklyftan på den svenska arbetsmarknaden växer. Tydligast blir skillnaden då man jämför anställda med och utan kollektivavtal. Vid sjukdom kan det skilja så mycket som 5 500 kronor i månaden för de som tjänar 30 000 kronor. Trots detta är det framförallt de fackanslutna anställda som skaffar sig privata sjuk- och arbetslöshetsförsäkringar, det visar Folksams rapport* Välfärdstendens 2011.

De största skillnaderna finns mellan dem som är anställda med respektive utan kollektivavtal, men också mellan de olika kollektivavtalsområdena tenderar skillnaderna att öka. En annan tydlig tendens som har utvecklats det senaste året är att anställda som är medlemmar i fackföreningar skaffar sig privata sjuk- och arbetslöshetsförsäkringar i större omfattning än övriga anställda på arbetsmarknaden. Något som ytterligare riskerar vidga otrygghetsklyftan på arbetsmarknaden.

– Anställda med kollektivavtal har goda förutsättningar att behålla sin ekonomiska standard om hon eller han drabbas av inkomstförlust på grund av sjukdom, arbetslöshet eller går i ålderspension. Jämfört med de kollektivavtalslösa handlar det om tusentals kronor, säger Håkan Svärdman välfärdsanalytiker hos Folksam.

En privatanställd tjänsteman, utan kollektivavtal och med en månadslön på 30 000 kronor, kan till exempel få 5 500 kronor mindre i ersättning per månad vid sjukdom. Eller 6 000 kronor mindre vid arbetslöshet. Den framtida tjänstepensionsförlusten kan bli uppskattningsvis 5 200 kronor per månad. Den här skillnaden har förstärkts av att ersättningsnivåerna i det statliga socialförsäkringssystemet har sänkts de senaste fyra åren.

Inte heller kollektivavtalen är likvärdiga. En privatanställd arbetare, med en månadslön på 30 000 kronor, får vid sjukdom 3 000 kronor mindre per månad än övriga kollektivavtalsanställda med samma lön.

Det finns skillnader också när det gäller livförsäkringsförmåner, där efterlevande till offentligt anställda kan få mer än 100 procent av den avlidnes inkomst under de första fem åren efter dödsfallet. Motsvarande ersättningar för privatanställda ligger på runt 70 till 90 procent av den avlidnes tidigare lön.

Mellan 2008 och 2010 noterades hos samtliga löntagare en årlig ökning av privata försäkringar som kompletterar ersättningarna från socialförsäkringssystemet. I år har ett trendbrott skett. Efterfrågan på sjuk- och livförsäkringar har stabiliserats, medan allt färre skaffar sig privata arbetslöshets- och pensionsförsäkringar.

Mot strömmen går de fackligt anslutna löntagarna där tecknande av inkomstförsäkringar vid sjukdom och arbetslöshet, samt liv- och pensionsförsäkringar ökat markant. Detta gäller särskilt TCO-förbunden, där 60 procent av medlemmar har skaffat sig sådana försäkringar. Motsvarande andel hos samtliga löntagare uppgår till drygt 30 procent.

Om Välfärdstendens
Välfärdstendens 2011 är den fjärde upplagan av Folksam årliga rapportserie. Syftet med rapporten är att granska löntagarnas försäkringsförmåner, både lagstadgade och kollektivavtalade, som de kan omfattas av vid arbetsoförmåga, arbetslöshet, föräldraledighet, dödsfall och ålderspension. Folksam har också jämfört på vilket sätt villkoren skiljer sig åt mellan arbetsmarknadens olika kollektivavtal och vad det innebär att stå utanför dessa avtal.

Rapporten Välfärdstendens 2011 bifogas i sin helhet detta pressmeddelande och kan även laddas ner här.

Håkan Svärdman välfärdsanalytiker Folksam, telefon 08-772 71 62, 0708-31 53 62
Andreas Jerat, presschef Folksam, telefon 08-772 62 12, 0708-31 58 01

Folksam är ett kundägt företag. Vi erbjuder försäkringar och pensionssparande. Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare. Vår vision är att människor ska känna sig trygga i en hållbar värld. Läs mer på www.folksam.se