Stor konferens om den europeiska välfärden: "Hur ska vi kombinera tillväxt med solidaritet?" I morgon, tisdagen den 13 februari, arrangerar Folksam konferensen "Kan EU bidra till tillväxt och solidaritet?" i samarbete med ESK, den Ekonomiska och Sociala Kommittén, ett rådgivande organ inom EU. På talarlistan finns bl a statsminister Göran Persson, LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin, ordföranden i Industriförbundet Sören Gyll samt företrädare för ESK, Europaparlamentet och Europafacket. Folksams VD Tore Andersson ser värdskapet för tisdagens konferens som ett uttryck för bolagets mångåriga engagemang i frågor som rör EU och annat internationellt samarbete. Inför konferensen pekar han bland annat på sambandet mellan välfärd och skattefinansiering: - Sverige är känt som ett välfärdsland - och högskatteland. Men nu får till och med jag som höginkomsttagare skattesänkningar, samtidigt som vi har tilltagande välfärdsproblem, till exempel inom äldreomsorgen. - Skattelättnader motiveras oftast av att de internationella krafterna kräver skattelättnader. Det är möjligt att det är så. Jag anser dock inte att Europas framtid bör bygga på en skattepressar-politik. Det underminerar den framtida välfärden. Moderna ledare inom näringslivet bör kunna leverera inte bara till sig själva och sitt eget företag utan till hela samhället, till exempel till samhällets utsatta. Konferensen "Kan EU bidra till tillväxt och solidaritet?" äger rum den 13 februari 2001, kl 09.00 - 17.30. Lokal är "Polstjärnan", Sveavägen 77, Stockholm. Välkomna! Pressekreterare på Folksam: Lars Åkerkvist, 08-772 60 77, 0708-31 60 07 lars.akerkvist@folksam.se Om Du tänker komma - skicka gärna ett mail på ovanstående adress! ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/12/20010212BIT01040/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/12/20010212BIT01040/bit0002.pdf