Svenska företag bäst på att motverka växthuseffekt

Svenska företag bäst på att motverka växthuseffekt De svenska råvaruföretagen är väsentligt bättre på att motverka växthuseffekten än danska, norska och finska företag. Sämst är råvaruföretagen i Norge. Det visar Folksams Klimatindex 2003. Folksams Klimatindex har undersökt 54 nordiska börsföretag inom råvarubranscherna. De svenska företagen är bäst på att vidta åtgärder för att minska sina koldioxidutsläpp och de har också bäst redovisning av sina utsläpp. Sammantaget får de svenska råvaruföretagen ett "klimatomdöme" på 2,6 poäng av fem möjliga, medan de finska får 2,0 poäng. De danska får 1,8 poäng och de norska får 0,7 poäng. - Folksams Klimatindex visar att de svenska råvaruföretagen kommit betydligt längre i sitt arbete med att minska koldioxidutsläpp än sina nordiska branschkollegor, säger Carina Lundberg på Folksam. Folksams Klimatindex 2003 är den första jämförande studien av koldioxidutsläpp från nordiska storföretag inom råvarubranscherna, dvs skogs-, gruv- och metall-, kemi- och energiföretag. Undersökningen omfattar samtliga 24 svenska börsnoterade råvaruföretag, elva råvaruföretag i Norge, elva i Finland och åtta i Danmark. För ytterligare information, kontakta: Carina Lundberg, marknadsdirektör och ansvarig för Corporate Governance Folksam Kapitalförvaltning, tel 08-772 62 31, 0708-31 59 71 Presschef: Lars Åkerkvist, tel 08-772 60 77, 0708-31 60 07 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/06/20031106BIT00260/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/06/20031106BIT00260/wkr0002.pdf