Folksamgruppen avyttrar vindkraft

Folksamgruppen, FAM och Proventus överlåter vindkraftsbolaget PWP till EnBW, ett av Tysklands största energibolag. De tre säljarna ägde innan försäljningen en tredjedel var i PWP som in sin tur äger totalt 47 vindturbiner. Därutöver säljer Folksamgruppen ytterligare fyra vindturbiner till EnBW inom ramen för Gnosjö Energi.

– Vi ser EnBW som en naturlig och bra ägare till PWP och de fyra vindturbinerna inom Gnosjö Energi. De har goda förutsättningar att utveckla verksamheten vidare genom fortsatt expansion i Norden, säger Michael Kjeller, chef Kapitalförvaltning och hållbarhet, Folksamgruppen.

Michael Kjeller, chef Kapitalförvaltning och hållbarhet, Folksamgruppen 0708-31 53 21
Folksamgruppens pressjour 08-772 66 60

Om Folksamgruppen
Folksamgruppen erbjuder försäkringar och långsiktigt sparande. Folksamgruppens vision är att våra fyra miljoner svenska kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Vi förvaltar 416 miljarder kronor, har fondförsäkringstillgångar på 150 miljarder kronor och en årlig premievolym på 50 miljarder kronor. Folksamgruppen består av de kundägda försäkringsgrupperna Folksam Liv och Folksam Sak med dotterföretag. I Folksamgruppen ingår varumärken som Folksam, KPA Pension och Folksam LO Pension.