Föreningslivet vinnare på Sveriges snabbast växande spelbolag

Det går bra för den ideella spelmarknaden! Föreningslivets eget spelbolag Folkspel – där all vinst går direkt tillbaka till föreningslivet – fortsätter att öka stort på en i övrigt relativt stillastående spelmarknad. Under första kvartalet i år ökade Folkspel med hela 17 procent. Varje år delar Folkspel ut cirka 180 miljoner kronor till föreningslivet.

När Lotteriinspektionen presenterade sin statistik tidigare i maj, visar den ett gott betyg för alla drygt 9000 föreningar runt om i landet, som säljer Folkspels produkter Bingolotto och Sverigelotten för att dra in pengar till den lokala föreningen.

-       Folkspel fortsätter att gå emot trenden på en annars relativt stillastående spelmarknad. Vi ökar för femte kvartalet i rad och är det snabbast växande spelbolaget, säger en nöjd Hans Sahlin, VD för Folkspel.

Fotbollsklubbar, scouter, pensionärsföreningar, fiskeklubbar – allt fler blir beroende av att sälja olika produkter för att kunna dra in pengar till den egna verksamheten.

-       Föreningslivet kostar, trots alla ideella insatser och visst statligt stöd. Och då känns det roligt att kunna erbjuda en lättsåld produkt som gör att klubbarna kan få råd att göra det lilla extra. Det kan handla om att lägga ett nytt konstgräs på fotbollsplanen, bygga en ny klubblokal eller helt enkelt kunna åka iväg på läger tillsammans, säger Hans Sahlin.

Totalt omsatte den reglerade svenska spelmarknaden närmare  4,2 miljarder efter utbetalade vinster, under årets tre första månader. Det är en sexprocentig ökning jämfört med samma period förra året. Folkspel ökade med hela 17 procent under samma period.

Se Lotteriinspektionens statistik över spelmarknadens omsättning under kvartal ett 2016 på http://www.lotteriinspektionen.se/sv/Om-oss/Statistik/Kvartalsstatistik/

För ytterligare information och bilder:
Hans Sahlin, VD Folkspel
hans.sahlin@folkspel.se

Johan Lindqvist, försäljningschef Folkspel
Johan.lindqvist@folkspel.se

Folkspel är en ideell organisation som ägs av 72 riksorganisationer i Sverige. Folkspel erbjuder svenskt föreningsliv att sälja lotteriprodukter och på så sätt dra in pengar till sin verksamhet. Sedan starten 1990 har Folkspel genererat 16 miljarder kronor till svenskt föreningsliv, bland annat genom att föreningarna sålt Bingolotto och Sverigelotten. Folkspel har 90 anställda och huvudkontoret ligger i Mölndal utanför Göteborg.