Follicum erhåller godkännande av patent i Japan

Report this content

Follicum AB (”Follicum”) kan idag meddela att det japanska patentverket (”JPO”) utfärdat godkännande avseende bolagets patentansökan beträffande stimulering av hårtillväxt.

Tack vare godkännandet från JPO, med patentnummer 6049718, har Follicum skydd i Japan till och med år 2032. Patentet skyddar bolagets peptider generellt och för stimulering av hårväxt specifikt.

VD Jan Alenfall kommenterar

- Japan är en viktig marknad för Follicum i framtiden så detta är ett mycket glädjande besked. Särskilt med tanke på det stora intresset för bolagets produkter i Asien är det starkt med ett patent i Japan. Med det formella godkännandet från Japan är detta patent godkänt i USA, Europa, Australien, Ryssland och Hong Kong utöver Japan. Vi har därmed ett mycket gott skydd avseende vår kandidatmolekyl på betydelsefulla marknader runt om i världen.

Jan Alenfall - VD, Follicum AB

Denna information är sådan information som Follicum är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 januari 2017.

Follicum fokuserar på utvecklingen av läkemedelskandidaten FOL-005 som i prekliniska studier visat sig kunna såväl stimulera som hämma hårväxt på ett mycket effektivt sätt redan vid mycket låga doser. Bolagets kliniska fas I/IIa-studie inleddes i januari 2016 och är beräknad att avslutas under samma år. Bolagets målsättning är att generera avkastning och intäkter till andra framtida projekt genom en försäljning eller utlicensiering av FOL-005 efter en framgångsrik fas I/IIa-studie.