Lannebo Fonders vd tar plats i Fondbolagens förenings styrelse

Martin Öqvist, vd för Lannebo Fonder, har valts in i Fondbolagens förenings styrelse. Maria Rengefors, Nordea Fonder, fortsätter som ordförande och Carl Cederschiöld, Handelsbanken Fonder, fortsätter som vice ordförande. Det beslutades vid föreningens stämma idag.

”Vi månar om att ha en bred representation från den mångfald av fondbolag som finns på den svenska marknaden. Martin Öqvist har erfarenheter från att driva ett fristående fondbolag och kan bidra med de perspektiven i styrelsearbetet”, säger Henrik Lindquist, ordförande i valberedningen och vd för Enter fonder.

Lannebo Fonder grundades år 2000, och Martin Öqvist har varit vd sedan februari 2016.

”Fondbolagens förening bedriver ett angeläget arbete i viktiga frågor för fondbolag och fondernas andelsägare. En fungerande fondmarknad gynnar alla, och vi som oberoende fondförvaltare vill förstås gärna bidra med såväl opinion som expertis. Att erbjudas plats i styrelsen är ett hedervärt uppdrag som inspirerar och förpliktigar”, säger Martin Öqvist.

Fondbolagens förenings styrelse:

Ordförande:
Maria Rengefors, Nordea Fonder (omval)

Vice ordförande:
Carl Cederschiöld, Handelsbanken Fonder (omval)

Övriga ordinarie ledamöter:

• Martin Öqvist, Lannebo Fonder (nyval)
  • Peter Branner, SEB Investment Management (omval)
  • Annelie Enquist, Skandia Fonder (omval)
  • Liza Jonson; Swedbank Robur (omval)
  • Magnus Lekander, East Capital (omval)
  • Johan Wahlman, FIM Fonder (omval)
  • Åsa Wallenberg, SPP Fonder (omval)

Henrik Lindquist, ordförande i valberedningen, tfn 070-693 57 13

Fredrik Nordström, vd Fondbolagens förening, tfn 070-219 35 20 / fredrik.nordstrom@fondbolagen.se

Fondbolagens förening är en branschorganisation med uppgift att ta tillvara fondspararnas och fondbolagens intressen. Med sina medlemsbolag representerar föreningen merparten av fondsparandet på den svenska fondmarknaden. Fondbolagens förening verkar för en sund bransch i spararnas intresse. Nöjda fondsparare är en förutsättning för en framgångsrik fondbransch.

Föreningens medlemmar: Aktie-Ansvar, Alfred Berg Fonder, AMF Fonder, Avanza Fonder, Aviva Investors, BMO Global Asset Management, Carnegie Fonder, Catella Fonder, Danske Invest, Didner & Gerge Fonder, DNB Asset Management, East Capital, Enter Fonder, FCG Fonder, Fidelity International, FIM Fonder, First State Investments, Franklin Templeton Investments, Granit Fonder, Handelsbanken Fonder, Healthinvest Partners, Holberg Fonder, HSBC Global Asset Management, ISEC Services, J.P. Morgan Asset Management, Lannebo Fonder, Länsförsäkringar Fondförvaltning, Monyx, Movestic Kapitalförvaltning, Naventi Fonder, Navigera, Norama Alternative Investments, Nordea Fonder, Odin Fonder, SEB Investment Management, Simplicity, Skagen Fonder, Skandia Fonder, Solidar Fonder, SPP Fonder, Swedbank Robur Fonder, Söderberg & Partners Asset Management, Tundra Fonder, Xact Kapitalförvaltning, Ålandsbanken Fondbolag, Öhman Fonder.

Associerade medlemmar: Advokatfirman Evander, Apriori Advokatbyrå, Bloomberg LP, Citi, Deloitte, EY, Gernandt & Danielsson Advokatbyrå, Harvest Advokatbyrå, KPMG, MFEX, Morningstar, PwC, SEB Fund Services, Wesslau Söderqvist Advokatbyrå.

Taggar:

Citat

Henrik Lindquist, ordförande i Fondbolagens förenings valberedning och vd för Enter fonder.
Martin Öqvist, vd Lannebo Fonder