Noterade juristbyrån Fondia växlar upp i Sverige – förvärvar svenska Jansson & Norin

Nordens största affärsjuristbyrå Fondia blir nu en betydande aktör även i Sverige

22 januari, 2018

Nordens största juristbyrå Fondia har idag förvärvat samtliga aktier i den svenska affärsjuridikbyrån Jansson & Norin AB (J&N), med målet att stärka sin position på den svenska marknaden. J&N har likt Fondia varit en ledstjärna i att reformera affärsmodeller och verktyg för svensk affärsjuridik. Genom förvärvet förstärker Fondia sin position i Sverige och blir en betydande affärsjuristfirma med ett trettiotal medarbetare i Stockholm och Göteborg.

”Fondia har i och med köpet av J&N cirka 25 jurister i Sverige och totalt cirka 110 i Norden, något vi så klart är oerhört glada över. Det roliga med att slå oss ihop med J&N är att det på ett sätt känns som att vi redan har varit partners sedan länge. Vår företagskultur är delad och värderingarna hos J&N är samma som hos oss. Att de dessutom gått i bräschen för branschen gjorde beslutet enkelt för oss, som strävar efter att utveckla och tillgängliggöra affärsjuridiken i hela Norden”, säger Niclas Gottlieb, VD på Fondia i Sverige.

Fondia grundades 2004 och har idag verksamhet i Sverige, Finland och Baltikum. Via sin unika tjänstemodell, Legal Department as a Service (LDaaS), fungerar man som kundernas förlängda bolagsjuristfunktion. Fondias kunder är främst medelstora och stora företag. I april 2017 noterades Fondia på marknadsplatsen Nasdaq First North i Finland. Fondia är det första noterade juristföretaget i Norden och en av en handfull noterade juristbyråer i världen. Fondia har fått flera internationella utmärkelser från t.ex. Financial Times som ”Most innovative Law Firm” och “Game Changer” inom juristbranschen.

Jansson & Norin AB har sedan starten 2012 jobbat för en modernisering av jurisbranschen i Sverige genom nytänkande affärsmodeller och ambitionen att tillgängliggöra och förenkla affärsjuridiken. Bolaget har på kort tid tagit en ledande position som leverantör av kvalificerade affärsjuridisk rådgivning till den svenska startupscenen och etablerat sig som ett välkänt varumärke bland SME-segmentet i Göteborg och Stockholm.

Målsättningen med förvärvet är även att vidareutveckla affärsjuridiken i Sverige genom att fortsätta utveckla nydanande juridiska koncept som tjänsten LDaaS – Legal Department as a Service. LDaaS som affärsmodell har på kort tid blivit uppskattat av svenska företag och omskrivet av medier.

Johan Norin, majoritetsägare i Jansson & Norin, kommenterar sammanslagningen som en perfekt match och ett tydligt bevis på värdet av långsiktigt företagsbyggande och kundfokus snarare än kortsiktig avkastning:

”Vad som började som ett kul experiment under juristprogrammet för snart sex år sedan, övergår nu till att bli en viktig del av en av våra stora förebilder, Fondia. Det här är en sällsynt bra matchning mellan två bolag som vilar på i princip samma värdegrund och jag känner mig fullkomligt trygg i den framtida hanteringen av såväl våra fantastiska kunder som kanske vår än mer fantastiska personal. Detta förvärv är ett bevis på att värdet av långsiktigt företagsbyggande med ett starkt ägande faktiskt slår suboptimerande partnerstrukturer, och säger något om vilka möjligheter som öppnar sig för de aktörer som inte behöver iaktta advokatsamfundets krav på ägarstruktur.”. Johan Norin kommer att stanna kvar i verksamheten som sälj- och marknadschef för Fondia i Sverige.

Köpeskillingen uppgår till ca 23 MSEK och utgörs av både kontanter och aktier i det noterade Fondia Oyj. Initial köpeskilling uppgår till ca 16 MSEK och säljarna kan under en tvåårsperiod få en tilläggsköpeskilling motsvarande drygt 7 MSEK.

Klicka här för att läsa den engelska versionen av det officiella IR-meddelandet.

För mer information:

Niclas Gottlieb