Fontana och Max i fördjupat samarbete för att skapa den perfekta halloumiburgaren

Halloumins användningsområde breddades när Fontana utvecklade halloumiburgaren år 2013. I 2016 nådde produkten även Max Hamburgerrestauranger, då de inledde ett samarbete med Fontana. Halloumiburgaren har varit en stor framgång på Max varför succén nu tas vidare ut i konsumentledet via dagligvaruhandeln, så att hemmakocken kan skapa en optimal halloumiburgare i det egna köket.

Fontana introducerade halloumin i Sverige redan 1984. Sedan dess har ”gnisselosten” blivit en stapelvara i många hem. De senaste åren har fler och fler upptäckt halloumiburgaren som en fräsch uppstickare till köttbaserad burgare. Bara det senaste halvåret har omsättningen ökat med 102 procent i dagligvaruhandeln*. Samarbetet mellan Fontana och Max fortsätter nu i butik, då halloumiburgaren lanseras i samma utförande som på restaurangen, så att burgarfantaster kan bygga ihop sina egna varianter hemma.

- Intresset för halloumiburgare har ökat markant och på Fontana är vi marknadsledare inom kategorin. Därför är vi glada över att samarbetet med Max fortsätter och att vi nu får en chans att erbjuda samma unika storlek på halloumiburgaren till våra konsumenter, så att fler kan upptäcka den cypriotiska nationalosten, säger Loizos Papadopoulos, VD på Fontana.

Halloumiburgaren kan stekas, grillas eller friteras och kommer att säljas i ett paket om fyra burgare á 60 gram, vilket är samma storlek som på Max Hamburgerrestauranger. Den finns i butik från vecka 20 och har ett rekommenderat försäljningspris på 44,90 SEK.

- Halloumiburgaren är den populäraste burgaren i Green-familjen och våra kampanjburgare BBQ Halloumi och Umami Halloumi med dubbla halloumiskivor har direkt blivit storsäljare. Det är fantastiskt roligt att nå ut till ännu fler genom att erbjuda halloumiburgare i butik, säger Christoffer Bergfors, Sverigechef på Max Hamburgerrestauranger.

Fontana Food AB är ett familjeföretag. Sedan starten 1978 har familjen Papadopoulos varit ambassadör för mat från Grekland och länderna kring Medelhavet i Sverige. Den klassiska halloumi-osten har funnits sedan 1980-talet, då Fontanas grundare Frixos Papadopoulos var först i Sverige med att sälja halloumi. Numera är den högt älskad i hela landet. Fontana har alltid arbetat för ett hållbart samhälle när det gäller både människa, djur och natur. Detta är något som vår grundare Frixos Papadopoulos alltid värnat om, långt innan det hamnat i dagens fokus och samhällsdebatt. Fontana drivs idag i andra generationen och sonen Loizos Papadopoulos är VD. Fontana har 39 st. anställda med en omsättning på drygt 313 MSEK (2016). www.fontana.se