Fontanas nya stiftelse söker drivna entreprenörer!

Den 22 oktober 2015 grundades ”Frixos Papadopoulos insamlingsstiftelse”, detta skedde i samband med Fontanas grundares 70 års dag. Nu är det äntligen dags att söka stipendium från insamlingsstiftelsen som årligen kommer att dela ut bidrag till drivna entreprenörer. Stiftelsens ska stödja, främja och inspirera entreprenörskap i Sverige med syfte att motverka utanförskap samt skapa förutsättningar som bidrar till en hållbar framtid för samhälle och människa.

Fontana, med grundaren Frixos Papadopoulos i spetsen, har med passion försett den svenska marknaden med grekiska livsmedelsprodukter av högsta kvalitet sedan 1978. Frixos kom till Sverige 1974 som 29-årig flykting tillsammans med sin fru Maro och sina två barn, och har med drivkraft, vilja och entreprenörskap byggt upp företaget från idé till den etablerad aktör som idag är synonym med grekisk mat av högsta kvalitet på den svenska marknaden.

Frixos tycker att driva företag i Sverige har varit väldigt bra. Kunder, tull, myndigheter och banker har samarbetat smidigt. Det har varit ordning och reda.

Om du skulle ge tre goda råd till någon som vill starta eget, vad skulle du säga då?

För det första tro på dig själv och ge dig inte för lätt, men du måste ha rätt magkänsla. Du ska bara satsa på det du verkligen känner för. För det andra tänk tio gånger innan du bestämmer dig. För det tredje var ärlig och respektera människor.

Målet med stiftelsen är att den ska hjälpa, och inspirera entreprenörer att våga tro på sin sak och utveckla den.

- Utan innovation stannar samhället och för att driva sin idé framåt krävs mod, passion, envishet och hårt jobb, säger Frixos Papadopoulos.

För oss på Fontana betyder den nya stiftelse mycket. Den kommer att påminna oss om att oberoende bakgrund eller start i livet kan det omöjliga bli verklighet. Det som behövs är en eldsjäl som vågat lite mer än många andra. Precis så byggde min far Fontana säger, Loizos Papadopoulos, VD, Fontana Food AB.

Frixos Papadopoulos stiftelse delar årligen ut bidrag till den (eller de) entreprenör(er) som valts av stiftelsens styrelse. Stiftelsen är partipolitiskt och religiöst obunden. Stiftelsen kan lämna bidrag på eget initiativ eller efter ansökan.

Nu kan du som är entreprenör och intresserad söka bidrag från stiftelsen fram till och med 26 September. Årets entreprenör presenteras och publiceras den 22 oktober 2016. Läs mer om villkoren på: www.frixosstiftelse.se

Fontana Food AB är ett familjeföretag. Sedan starten 1978 har familjen Papadopoulos varit ambassadör för mat från Grekland och länderna kring Medelhavet i Sverige. Den klassiska halloumi-osten har funnits sedan 1980-talet, då Fontanas grundare Frixos Papadopoulos var först i Sverige med att sälja halloumi. Numera är den högt älskad i hela landet. Fontana har alltid arbetat för ett hållbart samhälle när det gäller både människa, djur och natur. Detta är något som vår grundare Frixos Papadopoulos alltid värnat om, långt innan det hamnat i dagens fokus och samhällsdebatt. Fontana drivs idag i andra generationen och sonen Loizos Papadopoulos är VD. Fontana har 35 st. anställda med en omsättning på drygt 300 MSEK (2015). www.fontana.se