Fontanas stiftelse söker nya, drivna entreprenörer

Är du en driven entreprenör som har en idé du vill förverkliga? En idé som gör något gott för samhället och som bidrar till en godare värld för människan och naturen. Då är du välkommen att ansöka om ekonomiskt bidrag från Frixos Papadopoulos insamlingsstiftelse.

På bild: Frixos Papadopoulos, grundare Fontana Food AB

År 2016 delade Frixos Papadopoulos insamlingsstiftelse för första gången ut stipendium i syfte att stödja, främja och inspirera entreprenörskap i Sverige. Nu är det dags igen! Under perioden 20 juni – 24 september 2017 tar man emot anökningar.

För oss på Fontana betyder stiftelsen mycket. Den påminner oss om att oavsett bakgrund eller start i livet kan det omöjliga bli verklighet. Det som behövs är en eldsjäl som vågat lite mer än andra. Precis så byggde min far upp Fontana, säger Loizos Papadopoulos, VD för Fontana Food AB.

Om Frixos Papadopoulos insamlingsstiftelse
År 2015 fyllde Fontanas grundare Frixos Papadopoulos 70 år och i samband med detta grundades Frixos Papadopoulos insamlingsstiftelse. Stiftelsen är partipolitiskt och religiöst obunden och syftet är att hjälpa och inspirera entreprenörer. För att kunna ansöka om stipendium måste följande villkor uppfyllas:

• Verksamheten bör syfta till att främja ett hållbart samhälle, såväl socialt och ekologiskt som ekonomiskt.
  • Man ska också arbeta med att motverka all form av utanförskap i samhället genom att uppmuntra mångfald och främja integration.

Affärsverksamheten får vara vinstdrivande.

Ansökan
Ansökan om stipendium ska ha inkommit till stiftelsen via ansökningsformuläret på frixosstiftelse.se/ansokan senast den 24 september 2017. Den 22 oktober, på Frixos Papadopoulos födelsedag, kommer årets stipendiat/stipendiater att tillkännages.

För mer information vänligen kontakta: Emelie Engström, presskontakt för Fontana, tel. +46 72 886 98 00, emelie@editk.se.

Fontana Food AB är ett familjeföretag. Sedan starten 1978 har familjen Papadopoulos varit ambassadör för mat från Grekland och länderna kring Medelhavet i Sverige. Den klassiska halloumiosten har funnits sedan 1980- talet, då Fontanas grundare Frixos Papadopoulos var först i Sverige med att sälja halloumi. Numera är den högt älskad i hela landet. Fontana har alltid arbetat för ett hållbart samhälle när det gäller både människa, djur och natur. Detta är något som vår grundare Frixos Papadopoulos alltid värnat om, långt innan det hamnat i dagens fokus och samhällsdebatt. Fontana drivs idag i andra generationen och sonen Loizos Papadopoulos är VD.

Fontana har 39 anställda med en omsättning på drygt 313 MSEK (2016). www.fontana.se

För oss på Fontana betyder stiftelsen mycket. Den påminner oss om att oavsett bakgrund eller start i livet kan det omöjliga bli verklighet. Det som behövs är en eldsjäl som vågat lite mer än andra. Precis så byggde min far upp Fontana.
Loizos Papadopoulos, VD för Fontana Food AB.